Це стало великою несподіванкою для консерваторів і домініканців. Розпис із церкви св. Миколая в Ґданську, яка мала представляти домініканську св. Людвік Бертран і походить зі Львова, насправді показує іншого святого цього ордену, який ніколи не подорожував. Його образ завжди був на місці, у бічному вівтарі.
Через поганий стан захристії церкви св. Миколая в Гданську, картина із зображенням св. Людвіка Бетранда, домініканці багато місяців тому вирішили здати його на ремонт. Консерватори повинні були подбати про деформоване полотно, яке мало локальні пошкодження та вторинні, непривабливі ремонти, а також видалити бруд з поверхні картини та густу мережу дрібних тріщин.
Рентгенівські знімки, зроблені в інфрачервоному діапазоні та спектроскопія, показали, однак, що під вторинним шаром живопису приховано зовсім інше зображення, яке має набагато вищу художню цінність.
– Вона була намальована набагато краще, аніж перемальована, яка, ймовірно, датується початком ХХ століття. Однак на той час ще не існувало процедури та технології, які ми знаємо сьогодні як збереження пам’яток. Таким чином, перефарбування картини може бути пов’язане з її забрудненням або іншим пошкодженням. Можливо, хтось доручив її «оновити» таким чином, – пояснює отець Міхал Осек, пріор домініканського монастиря в Гданську. – Після глибокого аналізу, детальної документації та консерваційних випробувань комісія за участю консерваторів, чиновників і домініканських братів вирішила видалити вторинне, непривабливе перемальовування. Оригінальний шар зберігся досить добре, щоб бути експонованим, – додає він.
«Святий Людвік» приховував ще одного патрона
Цікаво, що після розкопок і попереднього зняття вторинних шарів фахівці виявили атрибути, характерні для іншого домініканського святого – св. Вінсент Феррер. Це включає полум’я над головою, яке до консервації було зовсім невидимим. В іконографії святого також зображують із сурмою.
Також виявилося, що – всупереч тому, що вважалося раніше – картина зовсім не зі Львова. До 1946 року монахи з Гданська були впевнені, що твір є частиною убранства місцевої церкви св. Тіла Христового, одного з найбільших польських домініканських храмів. Однак, перевіривши документацію, монахи-домініканці виявили помилку. Вони виявили, що розпис із церкви св. Миколай був ще на місці, у бічному вівтарі. За словами Осека, неправильний запис у документі міг зробити чиновник або хтось із братів-монахів, а потім його багато разів дублювали.
– На сучасному етапі ми попередньо припускаємо, що картина була створена на початку 18 століття, але ця теза ще буде перевірятися, – наголошує пріор.
Консервація картини завершиться наприкінці цього року. Він повернеться до захристії в новому – старому варіанті.
– Він буде висіти поруч з другою картиною Вінцентія Феррера, цього разу з 19 століття, Марціна Яблонського. Тож у Домініканській захристії їх буде дві, – додає Осек.
Святого називають «Ангелом Апокаліпсису»
Вінсент Феррер народився близько 1350 року у Валенсії (Іспанія) в родині державного нотаріуса. У 1367 р. вступив до домініканського монастиря. Він закінчив навчання, а потім отримав ступінь доктора. В Університеті Валенсії він викладав богослов’я, займався також державними і церковними справами за дорученням кардинала-легата П’єра де Луна і Яна I, короля Арагону. З 1394 по 1399 рік він був сповідником антипапи Бенедикта XIII, але покинув його, коли його не вдалося переконати зректися престолу.
Після важкої хвороби в 1398 році Вінцентій Феррер став мандрівним проповідником. Своє покликання він реалізовував, подорожуючи, зокрема, сучасні Іспанія, Італія, Франція, Англія, Ірландія та Шотландія.
Він присвятив своє життя єдності розділеної схизмою Церкви. Згідно з повідомленнями, він навернув багатьох людей. Він виступав проти катарів і вальденсів, проголошував прихід антихриста, за що отримав прізвисько «Ангел Апокаліпсису». Він помер 5 квітня 1419 року у Ванні, Франція, повертаючись із місії в Англії, де він зупинився на запрошення короля.
Домініканці Гданськ, TVN24
Основне джерело фото: Домініканці Гданськ
Це стало великою несподіванкою для консерваторів і домініканців. Розпис із церкви св. Миколая в Ґданську, яка мала представляти домініканську св. Людвік Бертран і походить зі Львова, насправді показує іншого святого цього ордену, який ніколи не подорожував. Його образ завжди був на місці, у бічному вівтарі.
Через поганий стан захристії церкви св. Миколая в Гданську, картина із зображенням св. Людвіка Бетранда, домініканці багато місяців тому вирішили здати його на ремонт. Консерватори повинні були подбати про деформоване полотно, яке мало локальні пошкодження та вторинні, непривабливі ремонти, а також видалити бруд з поверхні картини та густу мережу дрібних тріщин.
Рентгенівські знімки, зроблені в інфрачервоному діапазоні та спектроскопія, показали, однак, що під вторинним шаром живопису приховано зовсім інше зображення, яке має набагато вищу художню цінність.
– Вона була намальована набагато краще, аніж перемальована, яка, ймовірно, датується початком ХХ століття. Однак на той час ще не існувало процедури та технології, які ми знаємо сьогодні як збереження пам’яток. Таким чином, перефарбування картини може бути пов’язане з її забрудненням або іншим пошкодженням. Можливо, хтось доручив її «оновити» таким чином, – пояснює отець Міхал Осек, пріор домініканського монастиря в Гданську. – Після глибокого аналізу, детальної документації та консерваційних випробувань комісія за участю консерваторів, чиновників і домініканських братів вирішила видалити вторинне, непривабливе перемальовування. Оригінальний шар зберігся досить добре, щоб бути експонованим, – додає він.
«Святий Людвік» приховував ще одного патрона
Цікаво, що після розкопок і попереднього зняття вторинних шарів фахівці виявили атрибути, характерні для іншого домініканського святого – св. Вінсент Феррер. Це включає полум’я над головою, яке до консервації було зовсім невидимим. В іконографії святого також зображують із сурмою.
Також виявилося, що – всупереч тому, що вважалося раніше – картина зовсім не зі Львова. До 1946 року монахи з Гданська були впевнені, що твір є частиною убранства місцевої церкви св. Тіла Христового, одного з найбільших польських домініканських храмів. Однак, перевіривши документацію, монахи-домініканці виявили помилку. Вони виявили, що розпис із церкви св. Миколай був ще на місці, у бічному вівтарі. За словами Осека, неправильний запис у документі міг зробити чиновник або хтось із братів-монахів, а потім його багато разів дублювали.
– На сучасному етапі ми попередньо припускаємо, що картина була створена на початку 18 століття, але ця теза ще буде перевірятися, – наголошує пріор.
Консервація картини завершиться наприкінці цього року. Він повернеться до захристії в новому – старому варіанті.
– Він буде висіти поруч з другою картиною Вінцентія Феррера, цього разу з 19 століття, Марціна Яблонського. Тож у Домініканській захристії їх буде дві, – додає Осек.
Святого називають «Ангелом Апокаліпсису»
Вінсент Феррер народився близько 1350 року у Валенсії (Іспанія) в родині державного нотаріуса. У 1367 р. вступив до домініканського монастиря. Він закінчив навчання, а потім отримав ступінь доктора. В Університеті Валенсії він викладав богослов’я, займався також державними і церковними справами за дорученням кардинала-легата П’єра де Луна і Яна I, короля Арагону. З 1394 по 1399 рік він був сповідником антипапи Бенедикта XIII, але покинув його, коли його не вдалося переконати зректися престолу.
Після важкої хвороби в 1398 році Вінцентій Феррер став мандрівним проповідником. Своє покликання він реалізовував, подорожуючи, зокрема, сучасні Іспанія, Італія, Франція, Англія, Ірландія та Шотландія.
Він присвятив своє життя єдності розділеної схизмою Церкви. Згідно з повідомленнями, він навернув багатьох людей. Він виступав проти катарів і вальденсів, проголошував прихід антихриста, за що отримав прізвисько «Ангел Апокаліпсису». Він помер 5 квітня 1419 року у Ванні, Франція, повертаючись із місії в Англії, де він зупинився на запрошення короля.
Домініканці Гданськ, TVN24
Основне джерело фото: Домініканці Гданськ