Зміни у концепції контролю над технічним станом автомобільного парку назрівали давно. Майже повсюдною стала практика формальної перевірки станціях ТО. Проте дійсність суттєво скоригувала терміни та характер реформи. Перед пандемією планувалося посилити вимоги до приватних операторів, але довелося вирішувати нагальні питання.
Навесні 2021 року частково з’явилися нововведення, які стосуються процедури оформлення електронної діагностичної карти. Готові виявилися не всі, тож термін дії старих карток продовжили на півроку.
Необхідність самої процедури для некомерційного автотранспорту була темою гарячих суперечок все літо. На вересневих виборах Думу Єдина Росія анонсувала законопроект про поправки до Федеральним законам. Нові правила техогляду у 2022 році будуть ухвалені в остаточній редакції, швидше за все, до кінця 2021 року і ситуація стабілізується.
Нові правила техогляду з 1 березня 2022 року
Ініціатива походила від партії єдиноросів. При цьому підтримку обіцяли надати представники інших фракцій. Законодавці, публікуючи пояснювальну записку, обґрунтували скасування обов’язкового ТО тим, що ймовірність участі несправних автомобілів, що пройшли ТО та з актуальними полісами ОСАЦВ, не перевищує 1%.
Міжнародні правила Конвенції про дорожній рух вимагають обов’язкової періодичності оглядів лише для автобусів та вантажних машин із вантажопідйомністю від 3,5 тонн. Про легкові автомобілі не йдеться. До того ж, кожен водій зобов’язаний переконатися у справності техніки напередодні поїздкинезалежно від проходження ТО.
Статтю 15 №170-ФЗ «Про технічний огляд транспортних засобів …» від 01.07.2011 пропонується доповнити пунктом 7 із формулюванням:
«Легкові автомобілі та мототранспортні засоби, що належать на праві власності фізичним особам та використовуються ними виключно в особистих цілях, не пов’язаних з іншою діяльністю, у тому числі з наданням послуг легкового таксі, здійсненням перевезень пасажирів, використанням особистого транспорту у службових цілях, не підлягають технічного огляду». Пункт 8 пропонує власникам добровільно проходити ТО.
Таким чином, відповідальність за справність лягає здебільшого на плечі власникаАле це не звільняє від відвідування станцій ТО остаточно. Незмінною процедура залишається для авто та мотоциклів фізосіб, з року виготовлення яких минуло більше чотирьох років, у таких випадках:
- постановка державний облік;
- реєстрація у зв’язку зі зміною власника;
- удосконалення конструкції, заміна основного компонента транспортного засобу.
Чи потрібно проходити техогляд на нову машину у 2022 році? Протягом 4 років із моменту випуску автомобіля ТО діагностичну карту оформляти не потрібно. За винятком випадків продажу, удосконалення основних вузлів.
Продаж машин з пробігом за 2020 рік склав більше 5,5 млн р і це не межа. Законодавці порахували навантаження на операторів без того достатнього і вирішили позбавити їх рутини або, що реальніше, незаконного заробітку.
Реформа дозволить різко скоротити кількість ТО на рік до 6-8 млн. Зазвичай ця цифра щорічно перевищувала 30 млн. Для приватників зняття зайвої витрати буде безперечним плюсом.
Для комерційного транспорту змін до закону не буде. Періодичність залишається незмінною.
Закон у листопадову сесію виноситься на перше обговорення. Чи буде він прийнятий, стане ясно зі свіжих новин про техогляд у 2022 році, можливі зміни у формулюваннях. МВС озвучило пропозицію стимулювати водіїв до добровільного проходження ТО зниженням ставки податку, пільговим тарифом на поліс ОСАЦВ.
Скорочення пунктів перевірки
У Мінтрансі заплановано залишити з 82 розділів ТО лише 59. Нові правила техогляду у 2022 році для легкових автомобілів суттєво прискорять перевірку.
Експерти та аналітична група після дослідження поточної кон’юнктури та на основі доцільності пропонують виключити наступні параметри:
- корозійні та механічні пошкодження в гальмівній системі;
- шумовий рівень – перевірятиметься на випускній системі без шумоміра, органолептичним способом;
- беззазорне зчеплення тягово-зчіпної системи;
- подача рідини омивачем;
- наявність у багажнику медичної аптечки, стоп-знаку, вогнегасника;
- краплинний витік олії, робочих рідин;
- реєстраційні знаки та кріплення;
- дотримання умов перевезення харчових продуктів.
Скорочення списку обґрунтоване надмірністю вимог, деякі з них можна було витлумачити неоднозначно. Частково роботи виконувались за допомогою дорогого обладнання, вартість якого виправдовувала себе лише за кілька років. Часто такі процедури були неефективними, оскільки виконувались у прискореному режимі.
Термін дії експерименту закінчиться у 2027 році. Практика п’яти років покаже, наскільки життєздатним виявиться регламент і чи доведеться знову переглядати порядок.
Техогляд для ОСАГО
Не секрет, що більшість водіїв купували діагностичну картку для оформлення страховки. Обидві сторони влаштовував такий стан справ. З подачі МВС 2 липня у Думі було прийнято поправку до статті 15 №40-ФЗ «Про обов’язкове страхування…». Починаючи з 22 серпня 2021 року, при покупці полісу ОСАЦВ не вимагають наявність ТО.
Проте коли аварія відбувається через несправність, яка могла бути виявлена на ТО, винуватцю ДТП доведеться платити. Страховики можуть використати так званий принцип регресії, щоб відшкодувати страхові виплати за рахунок недбайливих автомобілістів. Це дозволяє стаття 29 №170-ФЗ.
Фотофіксація
З березня 2021 року визначено правила фотофіксації на станції ТО:
- фото передньої частини автомобіля робиться при в’їзді;
- фотографія задньої частини робиться при виїзді;
- на кольорових знімках мають бути чітко видні номерні знаки, марка машини;
- обов’язково ставиться дата, координати по ГЛОНАСС, електронний підпис експерта;
- знімки робляться на відстані не більше 40 м (спочатку передбачалося 15 м) станції техобслуговування.
Щоб виключити підробку фотофіксації, Мінтранс додатково ввів заборону на фотокоригування та ввів два додаткові знімки. На бічних фотографіях, зроблених також при в’їзді та виїзді, повинен бути присутнім експерт, на повний зріст та обличчям до камери. Якщо використовується пересувна станція, знімок повинен захопити роликовий діагностичний стенд.
Штраф за відсутність техогляду
Нове у техогляді легкових автомобілів у 2022 році – це підвищення стягнення за його відсутність. Застосувати підвищену штрафну ставку за відсутність діагностичної картки збиралися вже у 2021 році, але вирішили почекати рік через нестабільну ситуацію в країні.
Щоб отримати штрафну квитанцію, необов’язково зустріти інспектора на дорозі. Камери фіксуватимуть авто, які не пройшли ТО у визначений термін. Оповіщення про накладення штрафу надсилатимуться власникам транспортних засобів автоматично раз на добу.
Для організацій
Випуск на лінію транспортного засобу без проходження ТО карається для посадової особи штрафом 2 тис. грн., юридичної особи 50 тис. грн.
Для фізичних осіб
Фізособам доведеться оплачувати дві тисячі рублів за їзду без ТО. Навряд чи виправдаються сподівання, що машина не потрапить до об’єктиву камер. Якщо відкласти подорож на ТО, набіжить нескромна сума.
Фіктивне оформлення картки без огляду або занесення інформації до ЄАІС без практичного обстеження коштуватиме громадянинові 5-10 тисяч р. Повторне аналогічне порушення спричинить посилення покарання до 10-20 тисяч.
Для операторів
Для акредитованих фахівців, які займаються оформленням діагностичної картки, збільшено існуючі штрафи, а також запроваджено нові. Технічні експерти прирівняні до посадових осіб.
Порушення | Для посадової особи, тисяч руб. | Для юридичної особи, руб. |
Акредитація із порушенням законодавства | Від 30 до 50 | Від 200 до 500 |
Ведення реєстру з порушеннями | Від 20 до 30 | Від 100 до 200 |
Приховування відомостей, які мають бути внесені до єдиного реєстру | Від 3 до 5 | Від 30 до 50 |
Оформлення картки без перевірки ТЗ | Від 30 до 50 | Від 200 до 300 |
Занесення відомостей про проведення ТО в ЄАІС без огляду | Від 30 до 50 | Від 200 до 300 |
Проведення перевірки спеціалістом, про якого немає відомостей у реєстрі або не уповноваженим для роботи у даному пункті ТО | Від 3 до 5 | Від 10 до 20 |
Проведення огляду особою без акредитації | Від 30 до 50 | Від 100 до 300 |
Повторне порушення | Дискваліфікація на 1-3 роки | Від 300 до 500 |
Коли почнуть чинити нові штрафи?
За новими правилами техогляду для легкових автомобілів з 1 березня 2022 у Криму та по всій Російській Федерації набувають чинності підвищені штрафні санкції за відсутність діагностичної картки. Водіїв начебто не змушують проходити без необхідності. Натомість Кодекс адміністративних правопорушень посилює грошове покарання.
Очікуються також зрушення в цінах за ТО. Орієнтовно у Москві доведеться платити до 2800 рублів. Бізнес завмер в очікуванні оновлень у законі. Подавати заявки на акредитацію господарі станцій ТО не поспішають. Насторожує невизначеність, а ще більший песимізм від необхідності інвестицій. Поки що на просторах Росії достатньо пунктів ТО, але якщо вони не пройдуть акредитацію, виникнуть черги.
Росіяни не вперше стикаються з такими радикальними змінами. Страх перед нехоженими стежками не скасовує позитивних моментів оновлення. Уряд, у свою чергу, сподівається, що реформа стимулюватиме власників легковиків самостійно слідкувати за їх справністю, а оператори зосередяться на вантажному, комерційному та пасажирському транспорті.
Зміни у концепції контролю над технічним станом автомобільного парку назрівали давно. Майже повсюдною стала практика формальної перевірки станціях ТО. Проте дійсність суттєво скоригувала терміни та характер реформи. Перед пандемією планувалося посилити вимоги до приватних операторів, але довелося вирішувати нагальні питання.
Навесні 2021 року частково з’явилися нововведення, які стосуються процедури оформлення електронної діагностичної карти. Готові виявилися не всі, тож термін дії старих карток продовжили на півроку.
Необхідність самої процедури для некомерційного автотранспорту була темою гарячих суперечок все літо. На вересневих виборах Думу Єдина Росія анонсувала законопроект про поправки до Федеральним законам. Нові правила техогляду у 2022 році будуть ухвалені в остаточній редакції, швидше за все, до кінця 2021 року і ситуація стабілізується.
Нові правила техогляду з 1 березня 2022 року
Ініціатива походила від партії єдиноросів. При цьому підтримку обіцяли надати представники інших фракцій. Законодавці, публікуючи пояснювальну записку, обґрунтували скасування обов’язкового ТО тим, що ймовірність участі несправних автомобілів, що пройшли ТО та з актуальними полісами ОСАЦВ, не перевищує 1%.
Міжнародні правила Конвенції про дорожній рух вимагають обов’язкової періодичності оглядів лише для автобусів та вантажних машин із вантажопідйомністю від 3,5 тонн. Про легкові автомобілі не йдеться. До того ж, кожен водій зобов’язаний переконатися у справності техніки напередодні поїздкинезалежно від проходження ТО.
Статтю 15 №170-ФЗ «Про технічний огляд транспортних засобів …» від 01.07.2011 пропонується доповнити пунктом 7 із формулюванням:
«Легкові автомобілі та мототранспортні засоби, що належать на праві власності фізичним особам та використовуються ними виключно в особистих цілях, не пов’язаних з іншою діяльністю, у тому числі з наданням послуг легкового таксі, здійсненням перевезень пасажирів, використанням особистого транспорту у службових цілях, не підлягають технічного огляду». Пункт 8 пропонує власникам добровільно проходити ТО.
Таким чином, відповідальність за справність лягає здебільшого на плечі власникаАле це не звільняє від відвідування станцій ТО остаточно. Незмінною процедура залишається для авто та мотоциклів фізосіб, з року виготовлення яких минуло більше чотирьох років, у таких випадках:
- постановка державний облік;
- реєстрація у зв’язку зі зміною власника;
- удосконалення конструкції, заміна основного компонента транспортного засобу.
Чи потрібно проходити техогляд на нову машину у 2022 році? Протягом 4 років із моменту випуску автомобіля ТО діагностичну карту оформляти не потрібно. За винятком випадків продажу, удосконалення основних вузлів.
Продаж машин з пробігом за 2020 рік склав більше 5,5 млн р і це не межа. Законодавці порахували навантаження на операторів без того достатнього і вирішили позбавити їх рутини або, що реальніше, незаконного заробітку.
Реформа дозволить різко скоротити кількість ТО на рік до 6-8 млн. Зазвичай ця цифра щорічно перевищувала 30 млн. Для приватників зняття зайвої витрати буде безперечним плюсом.
Для комерційного транспорту змін до закону не буде. Періодичність залишається незмінною.
Закон у листопадову сесію виноситься на перше обговорення. Чи буде він прийнятий, стане ясно зі свіжих новин про техогляд у 2022 році, можливі зміни у формулюваннях. МВС озвучило пропозицію стимулювати водіїв до добровільного проходження ТО зниженням ставки податку, пільговим тарифом на поліс ОСАЦВ.
Скорочення пунктів перевірки
У Мінтрансі заплановано залишити з 82 розділів ТО лише 59. Нові правила техогляду у 2022 році для легкових автомобілів суттєво прискорять перевірку.
Експерти та аналітична група після дослідження поточної кон’юнктури та на основі доцільності пропонують виключити наступні параметри:
- корозійні та механічні пошкодження в гальмівній системі;
- шумовий рівень – перевірятиметься на випускній системі без шумоміра, органолептичним способом;
- беззазорне зчеплення тягово-зчіпної системи;
- подача рідини омивачем;
- наявність у багажнику медичної аптечки, стоп-знаку, вогнегасника;
- краплинний витік олії, робочих рідин;
- реєстраційні знаки та кріплення;
- дотримання умов перевезення харчових продуктів.
Скорочення списку обґрунтоване надмірністю вимог, деякі з них можна було витлумачити неоднозначно. Частково роботи виконувались за допомогою дорогого обладнання, вартість якого виправдовувала себе лише за кілька років. Часто такі процедури були неефективними, оскільки виконувались у прискореному режимі.
Термін дії експерименту закінчиться у 2027 році. Практика п’яти років покаже, наскільки життєздатним виявиться регламент і чи доведеться знову переглядати порядок.
Техогляд для ОСАГО
Не секрет, що більшість водіїв купували діагностичну картку для оформлення страховки. Обидві сторони влаштовував такий стан справ. З подачі МВС 2 липня у Думі було прийнято поправку до статті 15 №40-ФЗ «Про обов’язкове страхування…». Починаючи з 22 серпня 2021 року, при покупці полісу ОСАЦВ не вимагають наявність ТО.
Проте коли аварія відбувається через несправність, яка могла бути виявлена на ТО, винуватцю ДТП доведеться платити. Страховики можуть використати так званий принцип регресії, щоб відшкодувати страхові виплати за рахунок недбайливих автомобілістів. Це дозволяє стаття 29 №170-ФЗ.
Фотофіксація
З березня 2021 року визначено правила фотофіксації на станції ТО:
- фото передньої частини автомобіля робиться при в’їзді;
- фотографія задньої частини робиться при виїзді;
- на кольорових знімках мають бути чітко видні номерні знаки, марка машини;
- обов’язково ставиться дата, координати по ГЛОНАСС, електронний підпис експерта;
- знімки робляться на відстані не більше 40 м (спочатку передбачалося 15 м) станції техобслуговування.
Щоб виключити підробку фотофіксації, Мінтранс додатково ввів заборону на фотокоригування та ввів два додаткові знімки. На бічних фотографіях, зроблених також при в’їзді та виїзді, повинен бути присутнім експерт, на повний зріст та обличчям до камери. Якщо використовується пересувна станція, знімок повинен захопити роликовий діагностичний стенд.
Штраф за відсутність техогляду
Нове у техогляді легкових автомобілів у 2022 році – це підвищення стягнення за його відсутність. Застосувати підвищену штрафну ставку за відсутність діагностичної картки збиралися вже у 2021 році, але вирішили почекати рік через нестабільну ситуацію в країні.
Щоб отримати штрафну квитанцію, необов’язково зустріти інспектора на дорозі. Камери фіксуватимуть авто, які не пройшли ТО у визначений термін. Оповіщення про накладення штрафу надсилатимуться власникам транспортних засобів автоматично раз на добу.
Для організацій
Випуск на лінію транспортного засобу без проходження ТО карається для посадової особи штрафом 2 тис. грн., юридичної особи 50 тис. грн.
Для фізичних осіб
Фізособам доведеться оплачувати дві тисячі рублів за їзду без ТО. Навряд чи виправдаються сподівання, що машина не потрапить до об’єктиву камер. Якщо відкласти подорож на ТО, набіжить нескромна сума.
Фіктивне оформлення картки без огляду або занесення інформації до ЄАІС без практичного обстеження коштуватиме громадянинові 5-10 тисяч р. Повторне аналогічне порушення спричинить посилення покарання до 10-20 тисяч.
Для операторів
Для акредитованих фахівців, які займаються оформленням діагностичної картки, збільшено існуючі штрафи, а також запроваджено нові. Технічні експерти прирівняні до посадових осіб.
Порушення | Для посадової особи, тисяч руб. | Для юридичної особи, руб. |
Акредитація із порушенням законодавства | Від 30 до 50 | Від 200 до 500 |
Ведення реєстру з порушеннями | Від 20 до 30 | Від 100 до 200 |
Приховування відомостей, які мають бути внесені до єдиного реєстру | Від 3 до 5 | Від 30 до 50 |
Оформлення картки без перевірки ТЗ | Від 30 до 50 | Від 200 до 300 |
Занесення відомостей про проведення ТО в ЄАІС без огляду | Від 30 до 50 | Від 200 до 300 |
Проведення перевірки спеціалістом, про якого немає відомостей у реєстрі або не уповноваженим для роботи у даному пункті ТО | Від 3 до 5 | Від 10 до 20 |
Проведення огляду особою без акредитації | Від 30 до 50 | Від 100 до 300 |
Повторне порушення | Дискваліфікація на 1-3 роки | Від 300 до 500 |
Коли почнуть чинити нові штрафи?
За новими правилами техогляду для легкових автомобілів з 1 березня 2022 у Криму та по всій Російській Федерації набувають чинності підвищені штрафні санкції за відсутність діагностичної картки. Водіїв начебто не змушують проходити без необхідності. Натомість Кодекс адміністративних правопорушень посилює грошове покарання.
Очікуються також зрушення в цінах за ТО. Орієнтовно у Москві доведеться платити до 2800 рублів. Бізнес завмер в очікуванні оновлень у законі. Подавати заявки на акредитацію господарі станцій ТО не поспішають. Насторожує невизначеність, а ще більший песимізм від необхідності інвестицій. Поки що на просторах Росії достатньо пунктів ТО, але якщо вони не пройдуть акредитацію, виникнуть черги.
Росіяни не вперше стикаються з такими радикальними змінами. Страх перед нехоженими стежками не скасовує позитивних моментів оновлення. Уряд, у свою чергу, сподівається, що реформа стимулюватиме власників легковиків самостійно слідкувати за їх справністю, а оператори зосередяться на вантажному, комерційному та пасажирському транспорті.