Небезпечний політ великого дрона поруч із пасажирським літаком, який приземлявся в аеропорту Варшави, привернув увагу до загрози, яку можуть становити для авіації безпілотні літальні апарати. Ця загроза серйозна – на думку експертів, зіткнення з дроном набагато небезпечніше для пілота навіть найбільшого літака, ніж зіткнення з птахом.
У суботу невідомий безпілотник розміром з планер пройшов на відстані близько 30 метрів від літака LOT, який приземлявся у варшавському аеропорту імені Шопена. – До катастрофи їх віддаляла менше секунди, – оцінив подію досвідчений пілот. У цьому випадку безпілотник був надзвичайно великим, але зіткнення навіть із маленькими дронами потенційно дуже небезпечне — набагато більше, ніж звичайні випадки зіткнення з птахами. Чому це так?
Зіткнення з дроном – небезпека
Зіткнення з птахами спричиняли багато небезпечних авіаційних інцидентів за всю історію, одним із найвідоміших є падіння літака US Airways у 2009 році на річці Гудзон у Нью-Йорку. Однак зіткнення з дронами набагато небезпечніше для літаків, ніж для птахів. Дослідження на цю тему проводили авіаційні агентства з усього світу, в т.ч Агентство з авіаційної безпеки Європейського Союзу та Федеральне управління авіації США (FAA).
Частково проблема полягає в тому, що існують дрони, які набагато більші та швидші за птахів, з якими літаки найчастіше стикаються. В результаті такі дрони стикалися б з літаками з набагато більшою силою. Однак експерти наголошують, що більшу загрозу для конструкції літака у разі зіткнення представляє дрон розміром із птаха. В основному це пов’язано з набагато твердішими матеріалами, з яких виготовляють безпілотні літальні апарати. «На відміну від м’яких тканин птахів, більшість дронів виготовлені з більш жорстких матеріалів», — оцінило FAA в аналізі 2017 року. «Випробування показали, що більш тверді частини дрона, такі як двигун, батарея або корисний вантаж, можуть завдати найбільшої шкоди», — йдеться в повідомленні.
Тоді FAA провело аналіз краш-тестів і комп’ютерного моделювання зіткнень різних типів дронів з окремими частинами літака. Виходячи з них, було встановлено, що загалом під час зіткнення «лобове скло зазнало найменших пошкоджень, а горизонтальні стабілізатори — найбільше». Масштаби цих пошкоджень були різними, але були також випадки, коли невеликий безпілотник пробивав обшивку літака, як куля. Один із таких експериментів продемонстрував Станція CNBC, яка в 2018 році опублікувала запис удару дрона об крило літака на швидкості близько 380 кілометрів на годину. Апарат, вдарившись об край крила, зробив у ньому дірку і залетів усередину, пошкодивши там гідравлічну та паливну системи.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Два напади птахів за 20 хвилин. Контролер пояснює, чим вони небезпечні
Дрон засмоктало в двигун
Засмоктування дрона всередину реактивного двигуна також може бути особливо небезпечним – що неважко, враховуючи величезну потужність, яку генерують такі двигуни, і їхній діаметр часто перевищує три метри. Навіть невеликий дрон із твердих матеріалів може порушити роботу такого потужного двигуна, викликати його вібрацію та потенційно зруйнувати його зсередини. Більш того, лопаті реактивного двигуна, що вириваються зсередини власною енергією, можуть зламатися і влучити в літак, як осколки бомби.
Випробування FAA також привернули додаткову увагу до ризиків, пов’язаних з акумуляторами дронів. Небезпека при зіткненні з літаком обумовлена не тільки їх високою щільністю і твердістю, але і складом. Було виявлено, що популярні літій-іонні батареї «мають тенденцію розриватися під час сильних ударів, але навіть якщо вони були навіть частково неушкодженими, ці батареї починали нагріватися, збільшуючи ризик потенційної пожежі, якщо вони застрягли в аварії. літак.’ Як дійшло висновку FAA, удари безпілотників можуть бути однаково небезпечними, незалежно від розміру літака.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: “Некерована” поведінка російського пілота. Подробиці Чорноморського інциденту
Основне джерело фото: Радек Петрушка/PAP