Згідно з новим дослідженням, картини таких художників, як Леонардо да Вінчі та Сандро Боттічеллі, були захищені від пожовтіння, вологи та розтріскування несподіваним інгредієнтом: яєчним жовтком. За словами вчених, саме завдяки білкам у жовтках їхні творіння збереглися сотні років.
Команда вчених з Університету Пізи, Інституту хімії Дослідницької ради Італії та Міжуніверситетського консорціуму матеріалознавства та технологій у Флоренції відкрили один із секретів найвидатнішого зі старих майстрів живопису, повідомляють ЗМІ. Відповідно до статті, опублікованої в журналі Nature Communications 28 березня, команда довела, що деякі з найвидатніших старих майстрів живопису, в т.ч. Леонардо да Вінчі і Садро Боттічеллі навмисно додавали в свої олійні фарби додатковий інгредієнт – жовток курячого яйця.
Секретний інгредієнт майстрів живопису
Цей секретний інгредієнт завдяки білкам, що містяться в ньому, створював на зображенні тонкий шар, який покривав частинки пігменту та перешкоджав вбиранню вологи з навколишнього середовища. Крім того, жовток згущував саму фарбу. Таким чином, додавання яєчного жовтка захищало картини від пожовтіння, вологи та утворення дрібних тріщин під час висихання.
На думку вчених, які досліджували Такі картини, як «Мадонна з гвоздикою» Леонардо да Вінчі або «Оплакування Христа» Боттічеллі, саме завдяки цьому інгредієнту їх картини збереглися в хорошому стані протягом сотень років, зазначають вчені. Жовток був виявлений не тільки в роботах майстрів італійського Відродження, а й у картинах і фресках інших художників 16, 17 і 18 століть, таких як Альбрехт Дюрер, Йоганнес Вермеер і Рембрандт.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Директорка залишилася без роботи через те, що показала учням “Давида”. Галерея запрошує побачити скульптуру наживо
Таємниця Леонардо да Вінчі
Яєчний жовток як сполучний пігмент має довгу історію, зазначає у вівторок британський “Guardian”, зазначивши, що цей інгредієнт був виявлений, серед іншого, у на настінних розписах палацу Нестора в Пілосі, Греція, датованих XIII століттям до нашої ери. У п’ятнадцятому столітті нашої ери жовток як сполучна речовина почали замінювати олією, яку використовував, наприклад, голландський художник Ян ван Ейк.
Сліди білка також давно були виявлені в класичних олійних картинах, але досі їх присутність вважалася забрудненням, зазначає CNN. «Досі наукове вивчення картин було спрямоване в основному на ідентифікацію матеріалів, які використовували художники, але цього недостатньо, щоб зрозуміти мотивацію мистецької практики», — сказала співавтор нового дослідження Ансі Іларія Бонадус з університету. Пізи, де протягом 20 років працює дослідницька група, що займається культурними цінностями.
Тому вчені вирішили «спробувати розкрити таємниці старовинних рецептів, про які мало або взагалі нічого не написано». У рамках дослідження, пояснила Бонадюс, її команда готувала фарби з додаванням яєчного жовтка, а потім розподіляла їх по поверхні, щоб проаналізувати їхню хімічну та фізичну поведінку.
Потім вчені провели аналіз у сферах реології, яка займається, серед іншого, пластичними деформаціями, і калориметрією, тобто вимірюванням тепла, що виділяється в результаті хімічних реакцій і фізичних процесів. Вони також провели термогравіметричний аналіз, який вимірює зміну маси речовини залежно від зміни температури або плину часу.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Незвичайні ескізи “Таємної вечері” Леонардо да Вінчі пройдуть з аукціону
PAP, CNN, Guardian, Nature Communications
Основне джерело фото: Базиліка Санта-Марія-делле-Граціє