За словами експертів, штучний інтелект, здатний генерувати контент, зможе замінити роботу 25 відсотків людства. Однак аналітики виділяють три категорії професій, які штучний інтелект ще довго не засвоїть. До них відносяться професії, які вимагають нестандартного мислення та вміння створювати стратегії.
За прогнозами аналітиків Goldman Sachs, лише в Америці та Євросоюзі під загрозою штучний інтелект опинилися до 300 мільйонів робочих місць. Згідно зі звітом банку, розробленим у березні, ШІ, здатний генерувати контент, зможе замінити роботу 25 відсотків людства. «Це не буде індивідуальним, це буде системне явище», — сказав ВВС Мартін Форд, автор книги «Світанок роботів: чи звільнить нас штучний інтелект?». «Це потенційно відчує багато людей одночасно, потенційно досить раптово». Це вплине не лише на людей, а й на економіку в цілому, додав він.
Однак аналітики виділяють три абсолютно різні категорії професій, яким штучний інтелект в найближчому майбутньому не загрожує.
Перша категорія: професії, які потребують несхемного мислення
Професії, які вимагають нестандартного мислення і вміння створювати стратегії, в осяжному майбутньому будуть виконувати люди. Мартін Форд, пишучи про першу категорію професій, включає ті, що вимагають творчості, де дійсно створюється щось нове. Однак він зазначає, що лише креативність не завжди ефективно захистить від втрати роботи через ШІ.
Аналітики зазначають, що одними з найшвидших автоматизованих робіт будуть ті, що стосуються комп’ютерної графіки та візуального мистецтва, де базові алгоритми можуть керувати ботом для аналізу мільйонів зображень, дозволяючи штучному інтелекту миттєво опанувати «ремесло».
До першої категорії відносяться, наприклад, медичні, юридичні або наукові професії. – Розробка юридичних чи бізнес-стратегій не базується на простих алгоритмах, тому автоматизувати їх було б важко. Думаю, там ще буде місце для людей», – підсумував Форд.
Друга категорія: професії, залежні від soft skills
Ця категорія відноситься до професій, які вимагають від співробітників глибоких навичок міжособистісного спілкування та розвиненого емоційного інтелекту. Приклади включають догляд за хворими, бізнес-консультації та журналістські розслідування, де вам потрібно зрозуміти менталітет, емоції та мотиви дій іншої сторони, щоб отримати деякі важливі підказки.
Soft skills стануть в нагоді в переговорах або дипломатії, оскільки запорукою успіху тут є взаєморозуміння та довіра. Штучний інтелект ще довго не зрівняється з людським у цій сфері.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Загроза “здоров’ю та благополуччю людей”. Більше експертів застерігають від штучного інтелекту
Третя категорія: роботи, які потребують великої мобільності
Третя категорія робіт, які не можуть бути автоматизовані в осяжному майбутньому, – це ті, що вимагають мобільності, спритності та роботи в непередбачуваному середовищі. Мова йде про такі професії, як електрик, сантехнік або, наприклад, зварювальник. «Це робота, де ви постійно стикаєтеся з новими викликами», — зазначив Форд. – Мабуть, це буде найважче автоматизувати. Для цього вам потрібно було створити науково-фантастичного робота. Вам знадобився б C-3PO із “Зоряних воєн”, – пожартував автор “Світанку роботів” в інтерв’ю BBC.
Однак Форд зазначає: – Слід зазначити, що висока освіта чи добре оплачувана посада не будуть ефективним захистом від захоплення роботи штучним інтелектом. Може здатися, що людина, яка займається інтелектуальною працею, займає вище місце в харчовому ланцюжку, ніж той, хто заробляє на життя водієм автомобіля. Однак майбутнє офісного працівника піддається більшому ризику, ніж майбутнє водіїв Uber, оскільки у нас досі немає безпілотних автомобілів, а штучний інтелект точно може писати звіти. У багатьох випадках більш освічені люди піддаються більшому ризику, ніж навіть найменш освічені працівники. Ви можете згадати людину, яка прибирає готельні номери. Дуже важко автоматизувати цю роботу.
Роль штучного інтелекту в сучасних професіях
Деякі експерти вважають, що штучний інтелект не стільки витіснить людей з ринку праці, скільки завершить їх діяльність, а навпаки, полегшить наше життя. «У багатьох випадках безпосередньої загрози робочим місцям немає», — сказала Джоан Сонг Маклафлін, доцент кафедри економіки праці в Університеті Баффало. – Проте завдання, які виконує людина, зміняться. Вони будуть зосереджені на навичках міжособистісного спілкування, додала вона.
«Хоча штучний інтелект може ефективніше виявляти рак, більшість пацієнтів все одно віддадуть перевагу лікарю, реальній людині, щоб сповістити їх», — підсумувала Джоан Сонг Маклафлін, додавши, що подібний розподіл ролей застосовується майже до всіх професій.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: OpenAI їде до польської школи. Чат ГПТ-3 пише випускний екзамен та іспит восьмикласника. Як він вчинив? Ми перевірили
Основне джерело фото: Shutterstock