26 січня виповнюється 51 рік з дня катастрофи літака югославської авіакомпанії JAT над селом Србска Каменіце в Чехословаччині. Усі пасажири загинули, лише бортпровідниця Весна Вулович вижила після падіння з десяти кілометрів. Вона не думала, що їй пощастило. «Якби мені пощастило, цієї аварії ніколи б не сталося», — сказала вона через багато років. Якою була її подальша доля?
Рейс JAT зі Стокгольма до Белграда 26 січня 1972 року мав дві зупинки: у Копенгагені та Загребі. Весна Вулович сіла на літак у столиці Данії. Стюардеса, яка на той момент працювала в авіакомпанії лише вісім місяців, пізніше згадувала в інтерв’ю Green Light Limited, що приєдналася до рейсу 367 випадково: авіакомпанія прийняла її за іншу бортпровідницю з таким же ім’ям.
За офіційною версією подій, машину розірвало через 46 хвилин після зльоту в Копенгагені бомба, закладена хорватськими сепаратистами. Літак DC-9 розбився над селом Србска Каменіце в тодішній Чехословаччині. Вулович був єдиним, хто вижив після падіння з 10,1 тис. метрів. Усі інші пасажири та члени екіпажу, загалом 27 осіб, загинули.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Авіакатастрофа в Непалі. На кадрах видно моменти перед аварією машини
Весна Вулович не повернулася до роботи бортпровідника
Розслідування показало, що 22-річній бортпровідниці просто неймовірно пощастило. Вижили в аварії пояснюють тим, що Вулович була затиснута візком з продуктами, що не дало їй висмоктати машину, як інших пасажирів. Лікарі встановили, що через низький тиск вона швидко втратила свідомість, завдяки чому її серце витримало падіння. Крім того, удар мав амортизувати сніг.
Її знайшли важко пораненою серед уламків. В інтерв’ю для преси Вулович підкреслила, що її останні спогади, пов’язані з катастрофою, були привітанням пасажирів на борту перед зльотом у Копенгагені. Пізніше згадує лише те, як прокинувся в лікарні.
Через отримані травми вона на деякий час була паралізована від шиї вниз, але згодом відновила можливість використовувати все своє тіло. Через десять місяців після аварії вона змогла ходити. Однак до роботи стюардесою вона не повернулася. Продовжила працювати в офісі Югославських авіаліній.
Вона не погодилася з твердженням, що їй пощастило
У рідній Югославії вона стала іконою. Лідер країни Йосип Броз Тіто нагородив Вулович орденом Національного героя, а автор народної музики Мирослав Іліч написав про неї пісню «Vesna stjuardesa». Отримала почесне громадянство села Србська Каменіце. Коли в середині 1980-х років її занесли до Книги рекордів Гіннеса за «стрибок без парашута з найбільшої висоти», сертифікат їй вручив сам Пол Маккартні. Вона скористалася своєю популярністю протестуючи проти президента Слободана Мілошевича в 1990-х роках і агітуючи за ліберальні зміни.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Вона пілотувала літак, який розбився в Непалі. Багато років тому вона втратила чоловіка, теж пілота, в катастрофі
На початку 1990-х років вона втратила роботу – як вона стверджувала, авіакомпанія змусила її піти на пенсію, оскільки вона “намагалася переконати колег не голосувати за Слободана Мілошевича”, повідомляє New York Times. Останні роки життя вона мала провести на самоті, живучи на невелику пенсію.
Вона не погодилася з твердженням, що їй пощастило вижити в авіакатастрофі: «Якби мені пощастило, цієї аварії ніколи б не сталося, і мої батьки були б живі», — сказала вона New York Daily, пояснивши, що «аварія також зруйнувала їхні життя”, тому що їм довелося нести високі витрати на лікування своєї дочки. «Можливо, я народилася не в тому місці», — додала вона. Вона померла у 2016 році у віці 66 років. Її тіло знайшли в її квартирі в Белграді.
Альтернативна версія подій
Історію Весни Вулович у 2009 році поставив під сумнів німецький журналіст Петер Горнунг-Андерсен. Посилаючись на роки досліджень, він стверджував, що хоча 26 січня 1972 року літак JAT розбився і бортпровідник залишився єдиним, хто вижив, причиною аварії була не бомба на борту, а літак розпався на висоті кількох сто метрів над землею. Горнунг-Андерсен стверджував, що дуже ймовірно, що літак був вбитий чехословацькими військовими літаками помилково. Щоб приховати це від громадськості, було вигадано «диво» зі стюардесою, яка вижила при падінні з десяти тисяч метрів. Управління цивільної авіації Чехії тоді заявило, що “викриття” про інцидент час від часу з’являються в ЗМІ, і не коментуватиме їх. Сама Вулович назвала заяви Хорнунг-Андерсена «космічною нісенітницею».
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Машина впала в прірву Гірки Диявола. «Те, що вони вижили – справжнє диво»
guinnessworldrecords.com, The New York Times, tvn24.pl
Основне джерело фото: PAP/Newscom
26 січня виповнюється 51 рік з дня катастрофи літака югославської авіакомпанії JAT над селом Србска Каменіце в Чехословаччині. Усі пасажири загинули, лише бортпровідниця Весна Вулович вижила після падіння з десяти кілометрів. Вона не думала, що їй пощастило. «Якби мені пощастило, цієї аварії ніколи б не сталося», — сказала вона через багато років. Якою була її подальша доля?
Рейс JAT зі Стокгольма до Белграда 26 січня 1972 року мав дві зупинки: у Копенгагені та Загребі. Весна Вулович сіла на літак у столиці Данії. Стюардеса, яка на той момент працювала в авіакомпанії лише вісім місяців, пізніше згадувала в інтерв’ю Green Light Limited, що приєдналася до рейсу 367 випадково: авіакомпанія прийняла її за іншу бортпровідницю з таким же ім’ям.
За офіційною версією подій, машину розірвало через 46 хвилин після зльоту в Копенгагені бомба, закладена хорватськими сепаратистами. Літак DC-9 розбився над селом Србска Каменіце в тодішній Чехословаччині. Вулович був єдиним, хто вижив після падіння з 10,1 тис. метрів. Усі інші пасажири та члени екіпажу, загалом 27 осіб, загинули.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Авіакатастрофа в Непалі. На кадрах видно моменти перед аварією машини
Весна Вулович не повернулася до роботи бортпровідника
Розслідування показало, що 22-річній бортпровідниці просто неймовірно пощастило. Вижили в аварії пояснюють тим, що Вулович була затиснута візком з продуктами, що не дало їй висмоктати машину, як інших пасажирів. Лікарі встановили, що через низький тиск вона швидко втратила свідомість, завдяки чому її серце витримало падіння. Крім того, удар мав амортизувати сніг.
Її знайшли важко пораненою серед уламків. В інтерв’ю для преси Вулович підкреслила, що її останні спогади, пов’язані з катастрофою, були привітанням пасажирів на борту перед зльотом у Копенгагені. Пізніше згадує лише те, як прокинувся в лікарні.
Через отримані травми вона на деякий час була паралізована від шиї вниз, але згодом відновила можливість використовувати все своє тіло. Через десять місяців після аварії вона змогла ходити. Однак до роботи стюардесою вона не повернулася. Продовжила працювати в офісі Югославських авіаліній.
Вона не погодилася з твердженням, що їй пощастило
У рідній Югославії вона стала іконою. Лідер країни Йосип Броз Тіто нагородив Вулович орденом Національного героя, а автор народної музики Мирослав Іліч написав про неї пісню «Vesna stjuardesa». Отримала почесне громадянство села Србська Каменіце. Коли в середині 1980-х років її занесли до Книги рекордів Гіннеса за «стрибок без парашута з найбільшої висоти», сертифікат їй вручив сам Пол Маккартні. Вона скористалася своєю популярністю протестуючи проти президента Слободана Мілошевича в 1990-х роках і агітуючи за ліберальні зміни.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Вона пілотувала літак, який розбився в Непалі. Багато років тому вона втратила чоловіка, теж пілота, в катастрофі
На початку 1990-х років вона втратила роботу – як вона стверджувала, авіакомпанія змусила її піти на пенсію, оскільки вона “намагалася переконати колег не голосувати за Слободана Мілошевича”, повідомляє New York Times. Останні роки життя вона мала провести на самоті, живучи на невелику пенсію.
Вона не погодилася з твердженням, що їй пощастило вижити в авіакатастрофі: «Якби мені пощастило, цієї аварії ніколи б не сталося, і мої батьки були б живі», — сказала вона New York Daily, пояснивши, що «аварія також зруйнувала їхні життя”, тому що їм довелося нести високі витрати на лікування своєї дочки. «Можливо, я народилася не в тому місці», — додала вона. Вона померла у 2016 році у віці 66 років. Її тіло знайшли в її квартирі в Белграді.
Альтернативна версія подій
Історію Весни Вулович у 2009 році поставив під сумнів німецький журналіст Петер Горнунг-Андерсен. Посилаючись на роки досліджень, він стверджував, що хоча 26 січня 1972 року літак JAT розбився і бортпровідник залишився єдиним, хто вижив, причиною аварії була не бомба на борту, а літак розпався на висоті кількох сто метрів над землею. Горнунг-Андерсен стверджував, що дуже ймовірно, що літак був вбитий чехословацькими військовими літаками помилково. Щоб приховати це від громадськості, було вигадано «диво» зі стюардесою, яка вижила при падінні з десяти тисяч метрів. Управління цивільної авіації Чехії тоді заявило, що “викриття” про інцидент час від часу з’являються в ЗМІ, і не коментуватиме їх. Сама Вулович назвала заяви Хорнунг-Андерсена «космічною нісенітницею».
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Машина впала в прірву Гірки Диявола. «Те, що вони вижили – справжнє диво»
guinnessworldrecords.com, The New York Times, tvn24.pl
Основне джерело фото: PAP/Newscom