Обов’язкова процедура страхування водіями своєї відповідальності з’явилася у Росії близько 20 років тому. Вона була запроваджена Федеральним Законом №40-ФЗ від 2002 року. З того часу у правилах оформлення полісу ОСАЦВ постійно відбувалися зміни. Одні йшли на користь водіям, інші – страховикам. І це природно – будь-яка система змінюється та вдосконалюється.
Чергова реформа обов’язкового автострахування розпочалася в Росії у 2019 році. Планувалося, що у 2020 році більшість нововведень набуде чинності. Але втрутилася пандемія коронавірусу, через яку терміни перенесли на 2021 рік. Спочатку йшлося про березень 2021-го, потім прем’єр-міністр ухвалив рішення про жовтень. Вже точно зрозуміло, що нинішній рік не стане тим роком, коли всі питання з ОСАЦВ будуть вирішені остаточно. Зміни відбуватимуться і у 2022 році.
Що чекає на ОСАЦВ у 2022 році
Як уже говорилося, всі зміни, що стосуються процедури оформлення полісу ОСАЦВ, мали запрацювати ще 2020-го, а встановлений зараз термін – до 01.10.2021. Це стосується процедури оформлення електронного полісу, розрахунку вартості страховки та нових правил проходження техогляду для отримання діагностичної картки. І поки не чути про плани щодо перенесення чогось на 2022-й. Але, знаючи вітчизняний менталітет, можна гарантувати, що у жовтні цього року питання із укладанням договорів ОСАЦВ точно виникатимуть.
Причиною насамперед стане відсутність діагностичних карт через проблеми з проходженням ТО. Мало хто з операторів прагне вже зараз отримати акредитацію за новими правилами, шкодуючи коштів та сподіваючись на чергове перенесення термінів. І у жовтні це призведе до величезних черг до акредитованих пунктів.
Не до кінця вирішено питання із процедурами оформлення Е-ОСАГО. Стосується це взаємодії інформаційних систем страховиків та ДІБДР через ЄАІСТО. Але, здається, це питання буде вирішено. Останніми роками всі цифрові ініціативи уряду реалізуються досить успішно.
Нові правила розрахунок тарифів ОСАЦВ
Нові правила розрахунку тарифів діють із серпня 2020 року. Тоді було запроваджено поняття «коефіцієнта страховика». Це, по суті, націнки, що закладаються у вартість страховки за допомогою спеціально розроблених технологій, на основі кількох десятків критеріїв. І саме вони впливають на те, якою буде вартість ОСАЦВ у 2022 році.
Згідно з новими правилами розрахунку, на вартість поліса можуть впливати не тільки стаж водіння, наступ у попередній період страхового випадку або серйозне порушення правил дорожнього руху, а й:
- стать;
- вік;
- Марка машини;
- колір кузова;
- професія водія.
І це далеко не вичерпний перелік. Усього таких факторів – близько 60. Вирішувати, чи використовувати у розрахунку вартості поліса всі фактори, які не заборонені Центробанком, мають право самі страхові компанії. Але їхній повний перелік має бути опублікований на офіційному сайті страховика.
В даний час вартість базової ставки поліса може змінюватись в межах від 2471 руб. до 5436 руб. Остаточна ціна встановлюється залежно від кількості використаних коефіцієнтів-факторів. І кожна компанія може бути своїми. У розрахунках ціни поліса банки не мають права використовувати та враховувати:
- національність водія;
- віросповідання;
- мовну належність;
- посадове становище.
Це прямо заборонено Центробанком. Регулятор попередив, що якщо почнуться зловживання іншими, поки що дозволеними механізмами, буде розглянуто питання про їх обмеження.
Чи збільшиться вартість полісу ОСАЦВ
Нині об’єктивних передумов збільшення вартості ОСАЦВ в 2022 року немає. Економічні прогнози кажуть, що фінансовий ринок знаходиться, і перебуватиме у стабільному стані. Рівень інфляції не повинен перевищувати очікувань. Тому підвищувати вартість полісів ні уряд, ні компанії підстав немає.
Інша справа – питання подорожчання послуги окремих категорій учасників дорожнього руху. Найновіші новини про зміни в ОСАЦВ у 2022 році стосуються автострахування для таксі. Чи подорожчає ОСАЦВ для таксистів у 2022 році, обговорюють Мінфін, Центробанк та учасники ринку.
Страховики пропонують підняти ставку одразу на 60%. За їхніми словами, сьогоднішні розцінки не покривають видатків через занадто часту участь таксистів в аваріях. Згідно зі статистикою, у ДТП бере участь кожне третє таксі. У простих автолюбителів цей показник становить 4,3%. І хоча у 2020 році найманим перевізникам вже підвищували вартість поліса на 30%, цього явно недостатньо, щоб виплат вистачило на всіх.
Як вирішиться питання з таксистами, поки що не ясно. Тому розглянемо визначення вартості автострахування, виходячи з факторів, які точно враховуватимуться у 2022 році.
Інші фактори у розрахунку вартості
Страховики, укладаючи договір автострахування у 2022 році, однозначно підвищать тариф водіям, які допустили серйозні порушення правил дорожнього руху:
- керували автомобілем п’яними;
- перевищували швидкість більш ніж на 60 км/год;
- проїжджали на червоний;
- виїжджали на смугу зустрічного руху.
Уникнути націнки не вдасться, оскільки спеціалізовані бази ДІБДР будуть доступні страховикам. Звичайно, не в такому обсязі, що будь-яка компанія зможе дізнатися про всі подробиці правопорушення. Система просто видасть позитивну чи негативну відповідь про наявність тієї чи іншої протиправної події.
Окрім цього, вже зараз існують ризики, що при розрахунку вартості страховки у 2022 році встановлюватиметься націнка за її електронне оформлення. І Банк Росії попередив страхові компанії про неприпустимість такого порушення. Якщо для КАСКО підвищувати вартість поліса за відсутності автомобіля під час віддаленої процедури цілком обґрунтовано, то для ОСАЦВ це не можна пояснити. Адже те, що прийшов клієнт до офісу чи вирішив застрахувати свою відповідальність через інтернет, ніяк не впливає на ціну питання.
Банки, посилаючись на якісь онлайн витрати, намагаються переконати ЦП в необхідності підвищення розцінок на Е-ОСАГО. І навіть намагаються видавати в офісах документи, враховані, як отримані віддалено. Думка Банку Росії однозначно – це незаконно.
Подання заявки за новими правилами у 2022 році
За новими правилами, подати заявку на оформлення ОСАЦВ може як власник, і водій, який керує автомобілем за згодою її власника. Для отримання полісу необхідно надати такі документи:
- Заява;
- паспорт громадянина;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;
- якщо автомобіль не зареєстрований, надається документ, що підтверджує право власності або оренди;
- водійське посвідчення;
- для автомобілів старше 3-х років потрібна дійсна діагностична карта.
Як надавати документи у вигляді оригіналів або в електронному варіанті вирішує страхова компанія.
Як і раніше, оформити поліс можна на сайті компанії. Договір ОСАЦВ у цьому випадку прийде на вказану страхувальником електронну пошту.
Оформити договір страхування автоцивільної відповідальності необхідно протягом 10 днів з моменту придбання автомобіля чи іншого транспортного засобу. Без нього не стати на облік у ДІБДР чи Держтехнагляді.
21.01.2021 вийшла постанова Уряду №28, яка допустила операторів цифрових фінансових майданчиків (маркетплейси) до інформаційної автоматизованої системи ОСАЦВ. Це робить їх повноцінними учасниками страхового ринку. Те, що маркетплейси будуть продавати поліси різних компаній, зробить більш простим вибір доступної страховки і не позначиться на остаточній вартості у бік її підвищення.
Як буде проходити техогляд за новими правилами
Нові правила техогляду мали набути чинності з 1 березня 2021 року. Але, як говорилося, цей термін перенесли. Але у 2022 році вони точно діятимуть. Отже, щоб пройти техогляд, без якого не вдасться застрахуватися по ОСАЦВ, потрібно приїхати в сервіс, авторизований Російським союзом автостраховиків і ДІБДР.
Процес огляду транспортного засобу повинен фіксуватися на фото з прив’язкою координат сервісу. Фотографії робляться до початку та після закінчення процедури. Інформація про машину та результати техогляду оформляється у вигляді діагностичної картки та вноситься до бази даних ЕАІСТО, що перейшла у відання МВС.
Що стосується виявлення фальсифікації карта анулюється, а обслуговування притягається до відповідальності з накладенням штрафу у вигляді 300 000 крб. Власника машини про це ніхто не зобов’язаний інформувати, а у разі настання страхового випадку ніякого відшкодування не буде. Платити за заподіяні збитки доведеться в повному обсязі.
Штраф за відсутність ОСАЦВ
Наразі діє норма, що передбачає штраф за керування транспортним засобом без чинного поліса ОСАЦВ.
Розмір штрафу, відповідно до ст.12.37 КоАП РФ, становить від 500 до 800 рублів.
2022 року ця норма залишиться без змін. Але додасться покарання через відсутність діагностичної картки. І тому вносяться доповнення до ст.12.5 КоАП РФ. Сума штрафу становитиме 2 000 руб. Здавалося б, це не має прямого відношення до страхування відповідальності, але без картки не отримати поліс ОСАЦВ, а отже, доведеться платити ще й за відсутність страховки.
Штрафи з камер
Анонсується, що штрафи з камер почнуть надходити з 1 березня 2022 року. Розумні системи відеоспостереження автоматично обчислюватимуть у транспортному потоці автомобілі, діагностичних карт яких немає в базі ЄАІСТО. На одну машину протягом доби виписуватиметься максимум один штраф.
Дізнавшись про це, страховики запропонували зняти з них відповідальність за перевірку діагностичних карток. Адже це робитимуть автоматизовані системи на дорогах. Офіційної відповіді наразі немає.