Податок, якщо говорити по-простому, – це обов’язкова і безоплатна передача своїх коштів державі, її суб’єкту або муніципалітету для вирішення завдань, що стоять перед ними. Не важливо, як людина чи юридична особа ставляться до цих платежів – їх потрібно вносити під загрозою санкцій, що забезпечуються державою. Це повною мірою стосується і транспортного податку.
Що таке транспортний податок
2003 став роком, коли в Росії був введений транспортний податок. Але він з’явився не на порожньому місці, а прийшов на зміну дорожньому. Принципова різниця між ними полягає в тому, що до 2003 року податкові збори йшли цілком на утримання та розвиток дорожньо-транспортної мережі, а призначення коштів, отриманих від стягнення податку на транспорт, ніде прямо не прописано. Тому їх можна витрачати на все, що не заборонено законом. Звичайно, і на дороги, в тому числі.
Розрахунок транспортного податку проводиться індивідуально для кожного транспортного засобу, виходячи з його потужності та з урахуванням дати реєстрації автомобіля у ДІБДР. Кожен автовласник зобов’язаний віддавати гроші до бюджету регіону, в якому зареєстровано його автомобіль, до зняття машини з обліку. Незареєстровані транспортні засоби не підлягають оподаткуванню.
Після продажу автомобіля та укладання договору купівлі-продажу, обов’язок сплачувати транспортний податок припиняється. Про те, що людина перестала бути автовласником, податкова дізнається з відомостей, що прямують ДІБДР. Спеціально для цього звертатися до фіскальних органів не потрібно. Але щоб ДІБДР направила інформацію до податкової інспекції, необхідно офіційно припинити реєстрацію проданої машини або новий власник повинен поставити її на облік від свого імені. Інакше повідомлення про необхідність платежу продовжуватимуть приходити на ім’я колишнього власника.
Ще однією тонкістю є добровільна згода що володіє автомобілем за дорученням, але не є його власником, сплачувати податок. Це не заборонено законом. Але для цього слід звернутися із заявою до податківців.
Зміни у транспортному податку у 2022 році для фізичних осіб
У 2022 році у податковому законодавстві діятиме норма, яка набуде чинності у липні цього року. Відповідно до неї, податкові органи не можуть зробити перерахунок суми транспортного податку, що стягується, збільшивши його розмір, якщо той був сплачений своєчасно. А ось зарахувати надмірно внесену суму, за рахунок інших податків або повернути переплату, можна буде. До цього так чинили лише щодо майнового та земельного оподаткування.
Останнім терміном сплати транспортного податку за 2021 рік є 1 березня 2022 року.
У 2022 році з’явиться ще одна зміна, що стосується транспортного податку для фізичних осіб. Торкнеться воно нарахувань на автомобіль, який припинив своє існування з різних причин. Раніше для того, щоб податок на знищений транспорт не нараховувався, до податкової служби повинна була надходити офіційна інформація, що підтверджує цю подію.
Її надавали обліково-реєстраційні органи ДІБДР. Але в старій процедурі існувало безліч «підводних каменів», через які вирішити питання із припиненням транспортного податку можна було лише через суд. З 2022 року припинити платити за машину, що вже не існує, можна буде після направлення заяви безпосередньо до податкового органу.
І ще про одну зміну. У 2021 році до Переліку автомобілів для обчислення підвищеного транспортного податку були включені машини, які раніше були відсутні в цьому списку. Правом відносити чи відносити автомобілі певної марки до тих, які коштують понад 3 000 000 рублів, наділене Міністерство промисловості та торгівлі Росії (Мінпромторг). Залежно від вартості автомобіля використовується підвищує постійний коефіцієнт від 1,1 до 3.
Можна запитати: чому про це йдеться у статті, темою якої є 2022 рік? Все тому, що платити, наступного року, підвищений транспортний податок, фізичним особам, доведеться в залежності від того, перебуває автомобіль у Переліку 2021 року чи ні. І, крім того, Мінпромторг, на наступний рік, цілком може розширити перелік машин, що підлягають підвищеному оподаткуванню або, навпаки, скоротити його. Хоча перший сценарій розвитку подій виглядає набагато кращим.
Чи можливе скасування транспортного податку у 2022 році
Про відміну транспортного податку говорять з моменту його появи. Як вважають противники податку на транспорт, автовласники і так уже платять за право їздити машиною шляхом відшкодування вартості акцизів, закладених у вартість палива. З останніх пропозицій, щодо скасування податку на транспорт, найбільшої популярності здобули ініціативи єдинороса Андрія Баришева – у серпні 2020 року та лідера «Справедливої Росії» Сергія Миронова – у квітні 2021-го. До речі, Миронов уже порушував це питання перед депутатами Держдуми у 2015 році, але безуспішно.
Що це, справді турбота про людей чи передвиборний хід, не зовсім зрозуміло. Але те, що 2022 року транспортний податок не буде скасовано, зрозуміло абсолютній більшості росіян. У непростих умовах з економікою – це небезпечно для бюджету регіонів та країни загалом. А залучити порівняні за обсягами кошти нема звідки.
Хто не повинен буде сплачувати транспортний податок у 2022 році
Усі податкові пільги, які зараз діють, продовжать свою дію і в 2022 році. Хоча можливе й розширення пільгових категорій автовласників. Рішення звільнення від сплати транспортного податку можуть прийматися як у федеральному, і на регіональному уровне. До пільговиків федерального рівня відносяться:
- фізичні особи, які володіють транспортними засобами, що використовуються інвалідами;
- власники машин, отриманих через соцзахист, із двигунами потужністю до 100 кінських сил.
Органи влади суб’єктів федерації не обмежені у кількості та утриманні податкових пільг для своїх автолюбителів. І в деяких регіонах справді багато тих категорій громадян, які звільнені від транспортного податку. До них зазвичай відносять:
- Героїв Радянського Союзу та Російської Федерації;
- повних кавалерів орденів Слави;
- ветеранів бойових дій;
- чорнобильців;
- інвалідів І та ІІ груп;
- одного з піклувальників неповнолітнього, який є інвалідом;
- одного з багатодітних батьків тощо.
Останніми роками активно запроваджуються пільги для власників електромобілів та у 2022 році така тенденція збережеться.
Пільга зі звільнення від транспортного податку поширюється лише на 1 автомобіль, зареєстрований на людину з категорії пільговиків.
Ставки транспортного податку у різних регіонах Росії
Як і в ситуації з пільговими категоріями, так і з розміром транспортного податку влада регіонів має певну свободу дій. Існує, затверджена федеральним урядом, базова ставка нарахування податку. І її можна змінювати у бік зменшення чи збільшення. Але не більше ніж у 10 разів. При цьому обмеження в меншу сторону не стосується автомобілів потужністю до 150 л. І в деяких суб’єктах за такі транспортні засоби податок справді не сплачують.
Мабуть, найнаочнішою є ситуація зі ставкою транспортного податку у столиці. За одну кінську силу у авто, з потужністю двигуна до 100 к.с, у Москві попросять заплатити 12 рублів, за базової ставки 2,5 руб. У 200-сильної машини кожна «конячка» обійдеться вже в 50 рублів, за базової ціни за 1 л.с – 5 руб. А преміальне авто, з 250 кінськими силами під капотом і більше, коштуватиме власнику 150 рублів за 1 силу.
Так чи інакше, але транспортний податок платити потрібно. Може тим, хто щиро проти цього, варто подумати, що внесені до бюджету гроші можуть допомогти комусь отримати необхідну соціальну допомогу чи життєво важливі ліки.