В економічному плані важко захистити такий бізнес-кейс – так прокоментувала об’єднання Orlen і Lotos Гражина Пьотровська-Оліва, менеджер, інвестор, екс-президент PGNiG у програмі «Так є» на TVN24. У свою чергу, за словами колишнього президента Lotos Павла Олехновича, «це не злиття», а «ліквідація однієї з найкращих компаній на польському ринку».
У понеділок PKN Orlen оголосила про внесення запису про злиття з Lotos до реєстру підприємців Національного судового реєстру Окружним судом Лодзь-Срудмієсьце. Це означає, що PKN Orlen і Grupa Lotos формально об’єдналися.
Злиття Orlen з Lotos
За словами Олехновича, бренд Lotos відомий на європейському ринку і “позитивно сприйнятий і зрозумілий”. – З будь-якої причини такий бренд ліквідується, створюючи шкоду для компанії, для Помор’я та польської економіки, для енергетичної безпеки держави. Я категорично не згоден із заявами тих людей, які стоять за цією угодою, що відбувається зміцнення енергетичної безпеки держави, – наголосив екс-президент Lotos.
Тоді він додав: – У цій домовленості ми виводимо на польський ринок три компанії, а не дві, тому що польська компанія Unimot також має російсько-білоруські зв’язки. Ми відкриваємо ворота на польський ринок для східного та російського капіталу. Сьогодні, особливо в політичній ситуації, війні в Україні та агресії Росії проти України за підтримки Білорусі, це має не лише відображати, а й усувати будь-які ідеї щодо цього.
– Мені здається, що серце кожного поляка хоче виключити таку річ, як зла воля, бо діяти на шкоду державі – для цього є відповідні параграфи. (…) На жаль, найбільша шкода – це бізнесова шкода, коли рішення приймають люди, які раніше не мали жодного контакту з керівництвом великих бізнес-структур. У певному сенсі вони знають, що ніколи не будуть звинувачені у своїх діях, тому що почуваються безкарними. Троє – найголовніше – не розуміють бізнес-процесів, зазначив колишній президент PGNiG.

Олехновича про ліквідацію ЛотосаTVN24
Orlen зливається з PGNiG
В кінці липня Orlen і PGNiG підписали план злиттяяка має передати Orlen активи PGNiG в обмін на акції Orlen.
– Це лише реалізація бачення побудови нікому не потрібного джаггернаута – ні замовникам, ні нікому поза політикою. Аргументи про те, що це дозволить підвищити переговорну силу при купівлі, наприклад, газу чи взагалі при переговорах з контрагентами, можуть викликати лише сміх у бізнесменів, адже все одно PGNiG контрактувала газ для Orlen чи Lotos. Це все той же ринок з тими ж клієнтами, тими ж цінностями. Тут нічого не буде розмножуватися, тому що немає можливості, – сказала Піотровська-Олива.
На її думку, “ділова традиція показує, що якщо ти хочеш щось приховати, ти йдеш на крок вперед, тобто робиш так зване злиття або поглинання”. – Ви можете запитати, що відбувається? З точки зору економіки та бізнесу це поєднання не має сенсу, – підкреслила вона.
– Хтось придумав, і пан Обайтек, як Дизма нашого часу, вважає, що може побудувати з компаній польської економічної системи організм, який однаково підпорядковуватиметься сектору однієї людини. Це непорозуміння. Тут потрібно розумітися на бізнесі, знати, що таке злиття, що означає побудувати холдинг, як керувати компанією, – сказав Олехнович.
Злиття Orlen і Lotos
ПКН Орлен 20 червня ц.р. отримала схвалення Європейської Комісії на злиття з Grupa Lotos. Раніше, 12 січня цього року, згідно з вимогами Єврокомісії, концерн з Плоцька представив заплановані санаційні заходи у зв’язку з придбанням Grupa Lotos.
Згідно з оголошеними рішеннями, Saudi Aramco має купити 30 відсотків. акцій нафтопереробного заводу Lotos, угорської MOL – 417 СТО Lotos, а Unimot – паливних баз. Таким чином PKN Orlen виконає умови поглинання Lotos, висунуті Єврокомісією. Водночас компанія підписала контракти з Саудівською Аравією на постачання нафти, співпрацю у сфері досліджень і розробок та спільний аналіз інвестицій у сфері нафтохімії.
У рамках цієї операції Orlen Group отримає 144 станції в Угорщині, що дасть концерну Плоцьк більше 7 відсотків. частка роздрібного ринку. Таким чином, це буде четверта компанія в Угорщині за кількістю станцій. Крім того, в рамках реалізації заходів з відновлення PKN Orlen також розширить мережу в Словаччині на 41 новий об’єкт.
Довгостроковий контракт із Saudi Aramco передбачає поставки 200 тис. до 337 тис. барелів нафти на добу при цільовому обсязі поставок саудівської нафти в 20 млн тонн на рік. За даними PKN Orlen, ці поставки можуть задовольнити до 45 відсотків. загальний попит усієї Orlen Group – після придбання Lotos – як у Польщі, Литві, так і в Чехії.
PKN Orlen не наводить перелік 417 АЗС Lotos, які поглине угорський концерн MOL. “Список АЗС (…) є конфіденційною інформацією, тому не може бути доступний. Однак, згідно з рішенням Європейської Комісії, PKN Orlen має шість місяців з моменту схвалення злиття з Grupa Lotos для реалізації узгодженого Таким чином, угода з придбання Lotos компанією MOL має бути завершена до кінця цього року», – йдеться у відповіді TVN24 Biznes прес-служби PKN Orlen. На кінець червня 2022 року Grupa Lotos налічувала 522 АЗС, у тому числі 181 під логотипом Optima.
Основне джерело фото: lotos.pl