На читання 11 хв Переглядів 5 Опубліковано
Ті, хто думав про покупку автомобіля в останні два роки, помітили, що ціна на машини значно зросли. Понад те, спостерігається дефіцит нових транспортних засобів.
З чим це пов’язано? Які прогнози? Чи продовжуватиметься подорожчання автомобілів у 2023? У цьому спробуємо розібратися.
Як формується ціна автомобіля у Росії?
Скільки насправді коштують автомобілі, ніхто й ніколи не розповість. Справа в тому, що це комерційна таємниця. До того ж у виробництві є безліч змінних, тому простому обивателю буде досить складно підрахувати собівартість.
Але спробуємо хоч приблизно розібратися, як формується цінник на ТЗ на вітчизняному ринку. У 80-ті роки радянські видання писали, що собівартість машини становить 27-30% від того, скільки вона коштує, зрештою.
Зараз з’явилися інші дані, але вони цілком можна порівняти з СССровськими. 10% вартості вітчизняних машин – комплектуючі, ще 10-15% – витрати на складання.
Залежно від обсягів виробництва це може трохи змінюватися, але зрештою приблизно чверть остаточної вартості – це суто виробничі витрати.
Ще стільки ж можна списати на розробку моделі, зміст дослідницького відділу, шлюб та гарантійні зобов’язання. Виходить, що половина ціни закладається на заводі.
Ще одна складова – плата за ім’я виробника. Багато автолюбителів жартують, що за значки на вітчизняних машинах виробники повинні доплачувати. Але насправді будь-який бренд має свою вартість, яку можна вважати досить просто: від ринкової ціни компанії необхідно відняти сумарну вартість її майна.
Це досить брутальний розрахунок, але досить точний. У результаті ціну бренду можна розділити на кількість продукції, що випускається, і вийти та сама надбавка за ім’я компанії. Багато автоконцернів у вартість ТЗ включають близько 20% за бренд.
У випадку з вітчизняними автомобілями про такі цифри не може бути й мови, зате вони витрачаються на рекламу. Маркетингові витрати можуть доходити до тих самих 20%. У результаті ми виявили вже 70% вартості.
Також варто зазначити, що ціна на машину залежить від того, скільки за неї може сплатити споживач. І ця надбавка може сягати 30%.
Звичайно це досить приблизні підрахунки. На кінцеву вартість впливає багато факторів. Зокрема логістичні витрати та прибуток дилерів.
Тенденції у цінах на автомобілі на 2023 рік
Фахівці Міністерства промисловості та торгівлі розраховують, що у Росії у 2022 році ціни на автомобілі продовжать зростати, але меншими темпами. Природно, що ціни на автомобілі прогноз на 2023 також дають не дуже оптимістичний.
Причин цього кілька, але головні з них це інфляція, а також дефіцит напівпровідників, який торкнувся практично всіх виробників автомобілів у світі. Через те, що скоротилося виробництво машин, зменшилася і пропозиція, яка вже зараз не може задовольнити попит, і ситуація погіршуватиметься далі.
У 2021 році люди вирішили не чекати, коли машини подорожчають і вирішили якнайшвидше придбати ТЗ, чим також спровокували різкий стрибок цін. Негативні тенденції продовжуватимуться до кінця 2022 року – і це найоптимістичніший прогноз.
Експерти зазначають, що магній залишиться таким же дорогим.. Цей матеріал використовується для виробництва автомобільних компонентів. Причиною цього стала енергетична криза в Китаї, через яку відбувся спад виплавки речовини.
Окрім цього очікується, що російська сталь додасть у ціні чверть за 2022 рік. В результаті цього виростуть і ціни на автомобілі в 2023 році в автосалонах, адже виробникам буде необхідно покривати збільшення витрат.
Ціни на автомобілі та дефіцит напівпровідників
Чимало простих обивателів цікавить питання, чому подорожчали машини, і на скільки подорожчають автомобілі в 2023 році? Головною причиною є дефіцит продукції. Одна з аналітичних компаній прогнозувала, що за 2021 світовий автопром випустить на 7-9 млн одиниць техніки, ніж у минулому.
У першому кварталі у світі з’явилося майже на 1,5 млн. машин менше, ніж це було заплановано. Найбільше страждають європейські компанії, які пішли в мінус на 430 тисяч машин.. Китайські виробники знизили виробництво на 365 тисяч автомобілів.
У другому кварталі все стало ще гірше: падіння на 2,6 млн. авто. У Північній Америці виробництво пішло в мінус майже на 870 тисяч ТС, у Європі – приблизно на 100 тисяч менше, китайські виробники скоротили виробництво на 420 одиниць техніки.
Причина цієї глобальної автомобільної кризи одна – у світі не вистачає напівпровідників і мікрочіпів. І це стосується не лише автоіндустрії, а й усіх компаній, що займаються випуском техніки.
Проблема з компонентами почалася ще 2020 року. Цьому сприяло порушення виробничих зв’язків, що виникло на тлі пандемії коронавірусу у світі. Тому прогноз цін на автомобілі у 2023 році залишається не втішним, хоча є певні приводи для оптимізму.
Окрім проблем із випуском напівпровідників, стався перерозподіл попиту. Виник перекіс у бік технологій інформаційних систем. Весь світ почав масово йти на віддалення, а для цього були потрібні нові гаджети і комплектуючі до них.
Все стало ще гірше через НП, що сталися одразу на кількох заводах, що розташовані в Японії та займаються виробництвом чіпів. На кількох із них були пожежі, які знищили виробничі лінії.
Крім цього, складнощі з постачанням компонентів виникли внаслідок прорахунків планувальників.. Так виробники мікрочіпів очікували, що автопром почне відновлюватися від удару ковіда трохи повільніше, ніж це сталося насправді. Внаслідок цього виробники напівпровідників не змогли задовольнити попит автозаводів.
Ще одна причина дефіциту – нестача рідкісноземельних металів, що виникла на тлі розвитку зелених технологій. Так автомобіль преміум-класу на ДВС містить мікрочіпів приблизно на 250 тисяч рублів, а в електромобілі їх вже майже на 600 тисяч рублів.
Дефіцит автомобільної продукції негативно позначився і на великих авторинках. Так влітку 2021 року він різко скоротився у Франції та Німеччині. Це сталося не тому, що мешканці цих країн не бажають оновлювати свій автопарк.
Причина зовсім в іншому – купувати нема чого. У аркушах очікування автосалонів черги на кілька місяців. І якщо її не вдасться скоротити, то підвищення цін на авто в 2023 просто неминуче.
Чи впораються з дефіцитом напівпровідників у 2023 році?
Компанія, що займається прогнозами на ринку інформаційних систем, провела дослідження ринку у 110 країнах світу. Експерти зазначають, що у 2021 році зростання напівпровідників склало приблизно 17% (у 2020 році було близько 11%).
Прогнозується, що нормалізація ринку відбудеться не раніше ніж у середині 2022 року – У цей момент пропозиція буде порівнянна з попитом. У 2023 році продукції може бути випущено вже більше, ніж це буде потрібно.
Вже зараз у деяких сегментах ринку напівпровідників спостерігається позитивна динаміка. Проте дефіцит компонентів досі залишається. Так для автомобільної промисловості виробництво мікрочіпів у 2021 році зросло майже на 23%.
Для порівняння зростання виручки за іншими категоріями:
- 5G – 128%;
- смартфони та мобільні телефони – 29%;
- ігрові приставки – 36%;
- ноутбуки – 12%;
- побутова техніка – 20%;
- серверне обладнання – 25%.
Відновлення ринку після коронавірусу
Одна з провідних світових рейтингових агенцій Moody’s Investors Service оптимістично налаштована на відновлення автомобільного ринку після коронавірусу. Воно прогнозує стабільність промисловості, раніше був негативний прогноз відновлення виробництва.
У доповіді компанії йдеться, що ринок у результаті пандемії по суті вже досяг дна, після чого почалося його зростання. Протягом року-півтора років очікується різкий стрибок продажів машин. Такі оптимістичні прогнози підтверджуються і тенденціями 2021 року, коли авторинок почав поступово оживати.
Зростання, нехай і повільне триватиме до 2023 року. Проте фахівці компанії зазначають, що на допандемійний рівень автомобільна промисловість зможе вийти не раніше ніж 2025 року. Саме тоді й слід чекати на гарні звістки тим, хто чекає, коли впадуть ціни на автомобілі.
Крім цього, експерти попереджають, що нинішня криза є одним із найбільших за всю історію індустрії. Він навіть гірший, ніж був у 2009 році. Так, у 2020 році випуск легкових автомобілів.
У свою чергу, за два роки кризи 2007-2009 років загальне падіння ринку склало 11%, а вже в 2010 році автовиробники показали рекордно високі темпи зростання.
Чи можна чекати зниження цін на автомобілі у 2023 році?
Чи подорожчають автомобілі в 2023 році в Росії, чи намічаються перспективи зниження цін на них? На даний момент говорити досить складно, але багато експертів дивляться на це питання з оптимізмом. У нашій країні ціни на машини продовжують зростати.
Зниження цін не передбачається аж до третього кварталу 2022 року. Стабільність ринку прогнозується не раніше 2023 року. За перші дев’ять місяців 2021 року в Росії було продано 1260000 нових автомобілів. Такі показники на 15% вищі, ніж за попередній період на рік раніше.
В асоціації російських автодилерів зазначили, що наприкінці року спостерігалося зниження кількості операцій на ринку нових автомобілів. Причина така сама, як і у всьому світі – не вистачає транспорту в салонах.
Прогнозується, що зростання цін на автомобілі у 2023 році в Росії буде припинено. Але те, що вони відразу подешевшають, розраховувати не варто.
Ціни на вітчизняні автомобілі в 2023 році.
Питання чи впадуть ціни на автомобілі в 2023, залишається відкритим, але те, що вони зростуть у 2022 році, це факт. Подорожчання у перші місяці становитиме 10-20%Про це заявив один з керівників мережі автомалонів Fresh Auto.
Причиною того, що ціни зростатимуть, є перевищення попиту над пропозицією. Коли ціни на авто впадуть залежатиме від того, коли виробники випускатимуть більше машин, ніж це потрібно споживачам.
Стабілізація ринку почнеться тоді, коли баланс попит/пропозиція вирівняється. Чи подешевшають машини найближчим часом? Наразі таких перспектив не передбачається.
Автомобільне виробництво скорочується, напівпровідників не вистачаєКрім того, спостерігаються і логістичні проблеми – все це не дає стабілізуватися ринку. Прогнози що буде з авторинком досить…