Конструкція легкових автомобілів дає змогу встановлювати на них додаткове обладнання. Одні пристрої можуть зробити експлуатацію машину комфортнішою, інші розширюють її можливості, збільшуючи прохідність або здатність перевозити вантажі. До першого виду додаткового обладнання відносяться:
- панорамний люк;
- обігрів кермового колеса;
- електричні склопідйомники;
- датчики паркування;
- елементи дизайну та ін.
До другого виду можна віднести:
- лебідку;
- багажник на дах;
- посилені елементи підвіски;
- фаркоп.
У статті йтиметься про фаркоп, а саме:
- про те, що являє собою цей пристрій;
- яким чином має здійснюватися його встановлення на легковий автомобіль;
- як правильно оформити та зареєструвати фаркоп у 2022 році.
Крім цього, розповімо, яке покарання чекатиме на автовласника за керування машиною з незареєстрованим фаркопом.
Що таке фаркоп
Автомобільний фаркоп – це додаткове обладнання, яке встановлюється на транспортний засіб, що дозволяє приєднати до нього причіп для перевезення вантажів. Кріплення цього тягово-зчіпного пристрою (ТСУ) може бути передбачене заводом-виробником легкової машини, а може бути встановлене самостійно.
У першому випадку жодних проблем із встановленням та експлуатацією ТСУ зазвичай не виникає, оскільки це додаткове обладнання внесено до технічної документації автомобіля.
Тому роботи з монтажу фаркопа як на підприємстві-виробнику, так і в автосервісі не будуть вважатися втручанням у конструкцію автомобіля.
А ось самостійне кріплення ТСУ до легкового автомобіля, у якого автозавод не передбачив цей елемент, може призвести до проблем із ДІБДР.
Документи необхідні для фаркопу у 2022 році
У 2022 році в Росії продовжуватиме діяти Технічний регламент «Про безпеку колісних транспортних засобів», який набув чинності 10 років тому. Цей документ регламентує вимоги, яким повинні відповідати автомобілі та обладнання, що монтується. Стаття 77 Регламенту вказує, що не підлягають перевірці транспортні засоби:
- якщо на них встановлені компоненти, спеціально призначені для цього транспорту, які пройшли оцінку відповідності та внесені в експлуатаційну документацію;
- якщо додаткове обладнання встановлено у порядку серійних змін, виходячи з конструкторської документації, у заводських умовах.
Враховуючи сказане, можна дійти невтішного висновку, що з підтвердження законності установки ТСУ на автомобіль, 2022 року потрібно мати такі документы:
- Посібник з експлуатації, де зазначено можливість використання автопричепа.
- Документ підтверджує, що фаркоп, встановлений на легковому автомобілі, призначений саме для цієї моделі.
- Сертифікат відповідності ТСУ вимогам, які пред’являються Технічним регламентом.
Правила дорожнього руху не накладають на водія обов’язки возити із собою зазначені документи.
Досить сказати про їхню наявність інспектору ДІБДР, який зупинив машину для перевірки. Досвідчений співробітник зрозуміє – чи це відповідає дійсності – по марці машини та її навантажувальній таблиці. Але краще брати із собою ці папери, щоб підстрахуватися від непотрібної бюрократичної тяганини.
На які автомобілі можна ставити фаркоп
За своїм змістом, вітчизняне законодавство каже: «Дозволено все, що не заборонено». Тому встановити фаркоп можна на будь-який легковий автомобіль, крім тих, щодо яких існує пряма заборона. Ця інформація відображається в сертифікаті затвердження типу транспортного засобу (ОТТС).
Цей документ можна отримати на запит на заводі-виробнику або у офіційного дилера.
Крім цього, заборонено встановлювати зчіпний пристрій на легкові машини, для керування якими потрібна категорія “В”, якщо маса причепа перевищує максимальну масу спорядженого автомобіля, а їх загальна маса перевищує 3500 кг.
В інших випадках установка фаркопа буде законною, якщо дотримано всіх формальностей при монтажі та реєстрації ТСУ.
Штраф за фаркоп на легковому автомобілі у 2022 році
Якщо фаркоп встановлений на заводі або на сертифікованій станції технічного обслуговування на автомобіль, конструкція якого передбачає можливість руху з причепом, то боятися штрафів не варто. Самостійна ж установка ТСУ на легковому автомобілі, без дозволу ДІБДР, спричинить 2022 року відповідальність за ч.1 ст.12.5 КоАП РФ. Адміністративний кодекс говорить, що за управління автомашиною, експлуатація якої повинна бути обмежена на підставі вимог «Основних положень щодо допуску транспортних засобів до експлуатації …», на автовласника чекає попередження або максимальний штраф, у розмірі 500 руб.
Пункт 7.18 «Основних положень…», затверджених Урядом Росії 23.10.1993, вказує, що заборонено експлуатувати автомобіль із самовільними конструктивними змінами, не погодженими з органами Державтоінспекції. Хоча з першого березня 2022 року у ч.1 ст.12.5 КоАП РФ вносяться зміни, санкція, для які встановили ТСУ з порушенням, залишиться незмінною.
Не можна притягти до відповідальності власника автомобіля з незаконно встановленим зчіпним пристроєм, якщо не керував транспортним засобом.
Тобто вина відсутня, якщо машина, наприклад, стоїть у гаражі.
Чи можна їздити з фаркопом без причепа на легковому автомобілі
Якщо ТСУ встановлено на легковий автомобіль, конструкція якого передбачає цю можливість та всі процедури виконані у встановленому законом порядку, то їздити з фаркопом можна як із причепом, так і без нього.
Заборона на експлуатацію та застосування штрафних санкцій піде якщо:
- зчіпний пристрій є нестандартним або перебуває у несправному стані;
- ТСУ встановлено на місце, не передбачене виробником;
- пристрій закриває номерний знак або освітлювальні прилади.
При виявленні порушень співробітник ДІБДР зобов’язаний документально оформити ці обставини і вручити копію протоколу водієві.
Якщо правопорушення справді має місце і буде виписаний штраф, то краще сплатити його до закінчення 20 днів. Тоді розмір платежу знизиться вдвічі і становитиме не 500, а 250 рублів.
Реєстрація фаркопа для легкового автомобіля 2022
Реєстрація фаркопа легкового транспортного засобу у 2022 році буде потрібна, якщо у ОТТС та технічній документації підприємства-виробника відсутні відомості про можливість керування автомобілем із приєднаним причепом. У цьому випадку встановлення зчіпного пристрою буде характеризуватись як зміна конструкції. А як було зазначено вище, з посиланням на п.7.18 «Основні положення…», всі конструктивні зміни повинні узгоджуватися з органами ДІБДР.
Процедура реєстрації та отримання свідоцтва складається з наступних етапів:
- Попередній етап.
- Установка ТСУ із видачею підтверджуючих документів.
- Оформлення діагностичної картки.
- Проведення технічної експертизи.
- Одержання свідоцтва.
На попередньому етапі автовласник повинен подати в ДІБДР заяву про попередній огляд та конструктивну експертизу машини.
Разом із заповненим бланком заяви, що видається у ДАІ, необхідно надати такі документи:
- Паспорт транспортного засобу;
- Сертифікат відповідності ТСУ;
- Реєстраційне свідоцтво на легковий автомобіль.
Після отримання позитивного висновку про можливість установки монтаж тягово-зчіпного пристрою. Усі роботи повинні виконуватись у спеціалізованій майстерні, яка має право на видачу наступних документів, що підтверджують якість робіт та безпеку під час експлуатації пристрою зчеплення з причепом:
- Заяви-декларації.
- Акту виконаних робіт.
- Копія сертифіката відповідності.
Потім необхідно відправитися в пункт ТО для проходження техогляду та отримання діагностичної картки.
Заключним етапом є повторне відвідування ДІБДР, де після вивчення поданих документів та огляду автомашини буде проведена технічна експертиза. Підсумком стане видача Свідоцтва про те, що автомобіль, до якого було внесено конструктивні зміни, відповідає вимогам безпеки.