У рибних магазинах продають акул, які перебувають у списку охоронюваних видів. Дослідження, проведене в Південній Австралії, показало, що багато роздрібних торговців не можуть відрізнити різні види риби й мимоволі пропонують своїм клієнтам філе акул, що знаходяться під загрозою зникнення. Вчені попереджають, що така діяльність може завдати шкоди як здоров’ю людей, так і довкіллю.
Близько 180 видів акул живуть біля узбережжя Австралії, з яких близько 70 є ендемічними – зустрічаються лише в австралійських водах. Деякі з досліджуваних популяцій почуваються добре, і їх можна виловлювати, але багатьом тваринам загрожує зникнення. Згідно з дослідженням, опублікованим у науковому журналі «Food Control», представники акул, яких можна ловити, і видів, що знаходяться під загрозою зникнення, часто потрапляють в один рибний магазин.
Цінний вид у сухарях
Дослідники з Університету Аделаїди вирішили подивитися на філе, яке продають у фритюрницях для риби в Південній Австралії. Команда проаналізувала зразки рибного м’яса з понад 100 ресторанів. Всі вони продавалися як «флейк» – в Австралії під цим терміном розуміють, перш за все, філе різних акул Mustelus antarcticus. Юридично воно поширюється лише на види, допущені до промислового обігу, але, як показало дослідження, це правило часто порушується.
Як показав аналіз ДНК зразків, лише 27 відсотків були ідентифіковані як вихідці з M. antarcticus. Серед риби, що продається як “пластівці”, було м’ясо чотирьох видів, що перебувають під загрозою зникнення, включаючи коаті (Isurus оксиринх) або молот звичайний (Sphyrna zygaena), відома як риба-молот. Загалом у дослідженні було виявлено дев’ять різних видів, у тому числі деякі з них не зустрічаються в австралійських водах.
«Шахрайство стає зростаючою проблемою в харчовій промисловості», — пояснює Бронвін Гілліандерс, один з авторів дослідження. – Види можуть бути неправильно марковані з потенційними наслідками для здоров’я людини, економіки та збереження зникаючих видів.
Коаті (Isurus oxyrinchus) – рис. ілюстративнийAdobe Stock
Необізнані продавці
Дослідники також перевірили, чи знали власники ресторанів про те, що вони продають. Як виявилося, лише один із 10 рестораторів міг правильно визначити вид риби, що продається. 20 відсотків перевірених філе були марковані неправильно, а решта були неоднозначно марковані.
«Важливо відзначити, що термін «пластівці» охоплює такий широкий діапазон видів, що важко звинуватити власників у злій волі», — сказала Ешлі Шаррад, провідний автор дослідження. – Швидше за все, вони про це не підозрюють, коли купують оптом оброблене чи заморожене філе.
Результати дослідження показують, що в Австралії повинні бути більш чіткі вказівки щодо маркетингу та маркування акулячого м’яса.
«Це має ключове значення для побудови довіри в усьому ланцюжку постачання, збільшення попиту на стале рибальство і, що важливо, надання споживачам і рестораторам можливості робити поінформований вибір», — додає Шаррад.
Університет Аделаїди, DCCEEW
Основне джерело фото: Adobe Stock