Голова партії «Громадянська платформа» Дональд Туск зустрівся в Міколові з жителями, які протестують проти будівництва Центрального комунікаційного порту. – З людьми завжди можна і потрібно говорити, враховувати їхні інтереси, коли є інвестиції, які потребують відчуження, – підкреслив він. Він також повідомив, що якщо, незважаючи на протести, закон про експропріацію буде прийнято в Сеймі, Громадянська коаліція має намір домогтися його відхилення в Сенаті.
У вівторок голова PO Дональд Туск поспілкувався з жителями Мокре – району Міколува (Шльонське), через який має пройти швидкісна залізниця, яка зрештою з’єднає чеську Остраву з Катовіце, а потім із STH. Мешканці, яких збираються виселити з будинків, уже багато місяців протестують проти запланованого маршруту.
Зустріч Туска з мешканцями відбулася на фермі Штефана Ґурного, родина якого проживає тут уже кілька поколінь, займаючись сільським господарством. Фермер, через який має пройти залізниця, розводить близько 120 дійних корів і володіє 80 га сільськогосподарських угідь та відповідної інфраструктури. У Мокрі також є цінний у природному відношенні ботанічний сад.
– Замість того, щоб жити спокійно, ми маємо спостерігати за тим, що там відбувається, бо вони ходять, спочатку цікавляться місцевістю, потім щось малюють, потім з ними важко говорити, бо вони тікають. Адже це наша батьківщина, – поскаржилася одна з мешканок.
Туск: інтереси людини можна і потрібно враховувати
– Ви не можете дозволити собі інвестицію, яка побудована на людській шкоді, – наголосив Туск. – З людьми завжди можна і потрібно говорити, враховувати їхні інтереси, коли є інвестиції, які потребують відчуження, – зазначив він. Він нагадав про думки експертів, згідно з якими будівництво СТГ і ліній, що ведуть до нього по всій Польщі, може призвести до експропріації близько 20 тис. осіб, а це опосередковано вплине на до 200 тис. осіб.
Він нагадав, що незабаром у Сеймі мають відбутися так звані публічні слухання з цього питання – це буде можливість для протестуючих кіл представити всі аргументи. – Я б дуже хотів (…), щоб цей голос нарешті дійшов до тих, хто планує швидко і силоміць ухвалювати закон про експропріацію. Подумайте, перш ніж робити людям боляче (…), ви не можете на цьому побудувати нічого значущого, – стверджував Туск.
Якщо, незважаючи на протести, закон про експропріацію буде прийнято в Сеймі, KO має намір домогтися його відхилення в Сенаті. – Ми обов’язково відхилимо це в Сенаті, тут я маю слово, – запевнив голова ПО. – У Сенаті ми однозначно відхилимо цей закон про експропріацію. Якщо вона повернеться до Сейму, але наполегливо проголосує, ми спробуємо переконати президента Дуду (накласти вето – ред.), – сказав він, звертаючись до мешканців Міколув-Мокре.
«Пам’ятник нахабству та неуцтву»
Туск назвав проект будівництва ЦПК “пам’ятником нахабства та неуцтва”. Він повідомив, що в разі перемоги опозиції на виборах має намір провести швидкий аудит доцільності цієї інвестиції. – Одним з перших рішень буде все одно зупинитися і перевірити сенс цієї інвестиції, – сказав він. – Хто що вкрав, які там бізнеси закопані, чому вони вперто йдуть на такий нерозумний і такий буйний проект, – зазначив він. За його словами, правильним напрямком розвитку аеропортів є підтримка регіональних аеропортів.
Заступник міністра фінансів і регіональної політики, уповноважений уряду з питань Центрального комунікаційного порту Марчін Хорала послався на коментарі Туска в Twitter. «Знайте, що Дональд Туск бреше, відкривши рота. У Міколуві він зосередився на нібито «шкоді» людей, які будуть експропрійовані. Водночас опозиція перешкоджає закону в Сеймі, який гарантує компенсацію в розмірі 120 -140% від ринкової вартості нерухомості таким людям”, – написав він.
У травні цього року заступник міністра Горала оголосив у Катовіце, що заявка на екологічне рішення для нової залізничної лінії, яка має з’єднати Катовіце з Остравою, має бути подана цього року, а початок будівництва запланований на 2025 рік. травневої зустрічі в Катовіце Горала висловив переконання, що під час консультацій, які тривають, вдасться знайти найбільш оптимальний варіант маршруту лінії.
Запланована лінія має бути частиною високошвидкісної залізничної системи, створеної, зокрема, з метою підключення майбутнього центрального комунікаційного порту. Мешканці деяких муніципалітетів, у тому числі Міколув і Червьонки-Лещин, а також деякі представники місцевої влади з районів, через які пройде залізниця, протестують проти чотирьох варіантів маршруту, запропонованих для обговорення.
Мешканці сумніваються в сенсі інвестицій
Під час зустрічі у вівторок мешканці Міколува-Мокре поставили під сумнів як сам сенс інвестицій, які мали призвести до їх експропріації, так і запропоновані правила експропріації. – Якщо держава вирішить вигнати нас із домівок, переселити кудись, вона має надати нам можливість повернути майно, якого ми позбавили, – сказав один із мешканців Войцех Валенга. Інші мешканці, а також власники місцевих підприємств підрахували свої потенційні збитки від можливого відчуження.
Лінія, яка сполучатиме Катовіце з Остравою, має стати частиною європейського транспортного коридору. Додатковою перевагою, на думку представників STH, є залізничне сполучення Ястшембя-Здруя, єдиного великого міста в Польщі, яке сьогодні не має доступу до пасажирського сполучення.
Зараз тривають роботи з техніко-економічного та екологічного дослідження проекту. Пізніше кожен із чотирьох можливих прогонів ліній або створений на їх основі варіант оцінюватиметься за багатьма критеріями – у тому числі за т.зв. соціальний фактор, тобто також масштаби необхідних експропріацій, а також вплив на навколишнє середовище.
Акція протесту перед штаб-квартирою Центрального комунікаційного порту. «Я все життя провів у своїй комуні, а тепер мене вигнали»
Центральний комунікаційний порт є запланованим пересадковим вузлом між Варшавою та Лодзью, який має інтегрувати повітряний, залізничний та автомобільний транспорт. У його рамках приблизно на трьох тисячах гектарів планується побудувати аеропорт «Солідарність», який на першому етапі має обслуговувати 45 мільйонів пасажирів щорічно. Будівництво КПК передбачається разом із здійсненням необхідних сполучень з компонентами залізничної та автомобільної мережі.
Основне джерело фото: ПАП / Томаш Віктор