У три п’ятниці поляки скоротили витрати на поточні покупки – це на 20 процентних пунктів більше, ніж у 2021 році – йдеться в дослідженні «Актуальні споживчі настрої. На чому поляки економлять?» Більше чверті респондентів заявляють про скорочення видатків на 10-15 відсотків. В основному економлять на одязі, солодощах та алкоголі.
Від опитування UCE Research та Blix Group до циклічного звіту «Поточні настрої споживачів. На чому економлять поляки?» показує, що наразі його витрати обмежені на 60 відсотків. поляків 26,3 відс респондентів не економить на покупках, а 5,2 відс. респонденти не звертають на це уваги.
Польське затягування ременя
За словами авторів звіту, результати опитування свідчать про те, що становище багатьох людей у третьому кварталі цього року значно погіршилося порівняно з третім кварталом 2021 року. – Тоді 40,9 відсотка респондентів заявили, що економлять на повсякденних покупках, 45,5 відсотка заперечували, а 5,1 відсотка не звертали на це уваги, – нагадав головний економіст Blix Group Кшиштоф Лучак. Він додав, що група тих, хто скорочує свої витрати, зросла майже на 20 п.п. і вже перевищує групу тих, хто не затягує паски.
На думку експерта, висока інфляція та підвищення процентних ставок призвели до того, що люди, які досі були впевнені у фінансах, почали відчувати погіршення ситуації. – Збільшення кредитних платежів, іноді вдвічі перевищуючи поточні виплати, змушує навіть високооплачуваних скорочувати витрати. Така раптова зміна споживчих настроїв свідчить про хвилювання за осінь і наступний рік, – зазначив він. Він додав, що багато залежатиме від цін на енергоносії та продовольство на світових ринках.
Дослідження показує, що жінки частіше скорочують поточні витрати, ніж чоловіки (64,4% проти 55,2% відповідно). Про заощадження частіше заявляють люди віком 36-55 років (62,2% цієї вікової групи), чистий місячний дохід від 1000 до 2999 злотих (63,2%) і жителі міст з населенням 50 тис. і більше. до 99 тис жителів (62,7%).
Марцін Ленкевич з Blix Group зауважив, що жінки частіше, ніж чоловіки, відповідають за покупки в домогосподарствах і тому можуть постійно спостерігати підвищення в магазинах. – Жінки також більше дбають про сімейний бюджет. Наші аналізи показують, що зараз аж 70 відсотків жінок користуються акціями та створюють списки покупок, що допомагає їм економити, – зазначила експерт.
«Це дорожче, ніж рік тому»
Головною причиною скорочення витрат респонденти назвали рекордні ціни на товари повсякденного попиту. – Це дорожче, ніж рік тому чи в роки пандемії. Крім того, на рішення щодо заощаджень впливає повідомлення в засобах масової інформації про збільшення палива та вугілля, зокрема, – пояснив Ленкевич. Він додав, що поляки також починають затягувати паски під час відпусткових поїздок.
Ще один привід економити на повсякденних витратах – побоювання погіршення економічної ситуації. На це вказали 17,4 відсотка. респондентів (у ІІІ кварталі минулого року – 42,7%). На 12,4 відс. з опитаних основною причиною скорочення витрат є відсутність заощаджень.
За словами головного економіста Blix Group, сильний страх перед погіршенням ситуації зрозумілий у світлі інформації про стан економіки, ринкові пропозиції, валюти чи війну в Україні. – Сама інфляція не була такою вже чверть століття і за останній рік зросла на 10 процентних пунктів. Люди бояться думати про те, що буде далі. Брак заощаджень також не дивує, адже багатьом людям довелося потягнутися за ними вже на початку пандемії, наприклад, втративши бізнес чи роботу, – сказав Лучак.
На чому економлять поляки?
За даними опитування, понад 27 проц. респондентів заявляють про скорочення витрат у межах 10-15 відсотків. Скорочення витрат на 15-20% Задекларовано 20,7 відс респондентів, а 20,3 відс. зазначені скорочення на 5-10 відсотків.
Найчастіше поляки економлять на одязі (46,9% відповідей), солодощах і закусках (44,5%) та алкогольних напоях (40%). 35,8 відсотка респондентів заявили про скорочення витрат на побутову техніку, а кожен третій – на косметику.
Опитування було проведено за допомогою методу CAWI (Computer Assisted Web Interview) UCE Reaserch і Blix Group на вибірці з 1034 поляків у віці 18-80 років, репрезентативних за статтю, віком, розміром міста, доходами, освітою та регіоном.
Основне джерело фото: Shutterstock